۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۰:۵۸
کد خبر: ۱۲۶۸۳۴
استاد حوزه علمیه قم:

ارتقاء تولید ملی نیازمند فرهنگ سازی عمومی است/برخی با سادگی یا شیطنت نمی گذارند اقتصاد به مردم واگذار شود

خبرگزاری رسا - استاد حوزه علمیه قم، اظهار داشت: ارزش تولید ملی باید تثبیت شود و با برنامه ریزی، این هدف به باور عمومی تبدیل شده و موانع پیش رو شناسایی و مرتفع شود.
لاجوردي


مقام معظم رهبری سال جدید را به نام تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام گذاری کردند. از آنجا که در سالهای اخیر یکی از بزرگترین حربه های دشمنان در مقابل موج خروشان ملت ایران، تحریم های متعددی است که به مرحله اجرا گذاشتند، تولید ملی و رونق کار و بازار داخلی یکی از بهترین راه های مقابله با آسیب های احتمالی ناشی از اقدامات دشمنان است.

همچنین تولید ملی، از زیر ساخت های مهم توسعه کشور و یکی از مهم‌ترین گام‌ها در جهت تحقق سند چشم انداز 20 ساله کشور ارزیابی می‌شود، از این رو، کارشناسان معتقدند که انتخاب این شعار توسط مقام معظم رهبری، بسیار هوشمندانه صورت گرفت.

گفتگوی ذیل حاصل بحث و نقد و نظری پیرامون نقش آحاد ملت و دستگاه های مسئول در تولید ملی است که با حجت الاسلام سید عباس لاجوردی، مدیر موسسه لیله القدر داشته ایم که خدمت خوانندگان خبرگزاری رسا ارائه می شود.

رسا - مقام معظم رهبری در بیاناتی که در آغاز هر سال شمسی دارند، افق و خط مشی سالانه را مشخص می کنند و با هدف گذاری، روند تکاملی نظام اسلامی را در ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی مشخص می نمایند که نامگذاری پنج سال اخیر نشان می دهد، مقام معظم رهبری در پنج سال گذشته بر مساله اقتصاد تاکید ویژه ای دارند و سال اخیر را به عنوان تولید ملی نامگذاری کرده اند. به نظر شما تولید ملی چه اهمیتی دارد و چه جایگاهی در اقتصاد کلان کشور دارد؟

اقتصاد تاثیر انکار ناپذیری در فرهنگ دارد، یک اقتصاد سالم و پویا بدون تولید ملی امکان پذیر نیست. ما در روایات اسلامی تاکید زیادی مبنی بر اینکه انسان باید دسترنج زحمت خویش را مصرف کند، داریم. مقام معظم رهبری، جامع ترین مطالب را در مورد اهمیت تولید ملی بیان کردند و اینکه تولید ملی همواره باید مورد توجه باشد.

ایشان حکیمانه، ملموس ترین نیاز جامعه را به عنوان شعار سال قرار دادند، البته باید بدانیم تولید ملی دارای معنای وسیعی است که تولید اندیشه، تولید مدیریت، تولید فناوری را شامل می شود.

ذکر این نکته ضروری است که افزایش تولید ملی در رفع معضلات فرهنگی جامعه، اثرگذاری فراوانی دارد و اگر جوانی به کار مورد استعداد خویش بپردازد و خود را شکوفا کند، خانواده و جامعه از ثمره کار او بهره مند می شوند.

امروز نگرانی این است که تولید ملی شعار شود و آن گونه که شایسته است مورد توجه جدی قرار نگیرد و لوازم و اقتضائات عملی این شعار محقق نگردد. باید سعی شود که تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی از حالت شعار و همایش های نمایشی خارج شود و به یک فرهنگ مداوم تبدیل شود.

به نظر بنده باید فرهنگ جبهه و انقلاب و عشق به وطن و تمدن اسلامی را در محیط اقتصادی وارد کنیم و بازار اسلامی را به رونق درآوریم. ارزش تولید ملی باید تثبیت شود و با برنامه ریزی، این هدف به باور عمومی تبدیل شده و موانع پیش رو شناسایی شود.

رسا - تولید ملی مقوله ای است که تحقق آن، نیازمند همکاری گسترده مردم است و همه افراد، اعم از مسئولین و مردم باید در این جهت مشارکت کنند، لطفا بیان بفرمائید مردم چه نقشی در این میان دارند؟

مردم نقشی زیادی در تعالی اقتصاد کشور دارند و با وارد شدن به چرخه اقتصاد کشور می توانند نقش آفرین باشند. به نظر من از اینکه کارهای کشور به مردم و به خصوص جوانان سپرده شود، نباید ترسی داشته باشیم.

تصور می شود برخی در کشور از باب خیر خواهی یا تنگ نظری، نمی خواهند اقتصاد توسط مردم رقم بخورد و حال آنکه این مردم بودند که انقلاب کردند و جنگ را به پیروی ختم کردند، پس باید با اتکا به مردم موانع برداشته شود، نه اینکه در این راه سنگ اندازی شود. چرا باید وضعیت به گونه ای باشد که اگر بزرگان کار را خراب کنند، تاوان میلیاردی دهیم، اما اگر مردم خراب کنند، برایمان گران تمام شود.

باید خانه تکانی کنیم و ببینیم چه موانعی است که اقتصاد کاملا مردمی نشده است و چه گروه هایی در درون پیکره انقلاب هستند که با سادگی، نفاق یا شیطنت نمی خواهند این گونه شود. به نظر من مبارزه با برخی باندهای قدرت و انحصارطلب و توانمند سازی بازوهای بخش خصوصی از مهمترین کارهایی است که باید در سال تولید ملی مورد عنایت قرار گیرد.

رسا - رابطه میان دولت و اقتصاد از مباحثی است که مناقشات زیادی را دامن زده است و پیوسته طرفدارن و منتقدانی داشته است، به نظر شما با توجه به تجربیاتی که در طول سی و سه سالی که از انقلاب گذشته است به دست آورده ایم، دولت چه نقشی باید در اقتصاد ایفا کند و چه جایگاهی می تواند در ارتقای تولید ملی داشته باشد؟

به نظر می رسد تنها باید امور حکومتی که تضمین کننده امنیت عمومی است، بر دوش دولت باشد و باقی امور به مردم واگذار شود. به عبارت صحیح تر، سیاست گذاری، بستر سازی و نظارت کار دولت است، اما دخالت نه؛ دولت باید ظرفیت های اقتصادی را به مردم واگذار کند و بخش های خصوصی در این حوزه فعال شوند.

به نظر من محدود کردن دخالت های دولتی در اقتصاد یکی از عوامل ارتقای تولید ملی است. اینکه کارخانه ها برای رتق و فتق امور عادی خود، با بیست و دو شرکت و وزارتخانه درگیر باشند، چه معنایی دارد؟ آیا با این وضعیت می توان در معادلات جهانی حضور پیدا کرد؟

یکی از نقش های مهم دولت در زمینه اقتصاد کشور، آموزش است. امروز شاهدیم مردم نه در دانشگاه و نه محیط کار آموزش کافی برای کار اقتصادی بهینه نمی بینند و این ضعفی است که باید مرتفع شود.

رونق کشاورزی در تولید ملی، نقش بی بدیلی دارد، اما امروز متأسفانه درصد زیادی از کشاورزی ما رها شده است و دستگاه های مسئول، امکانات و آموزش کافی برای کشاورزی ارائه نداده اند.

یکی از مشکلاتی که بر سر راه تولید ملی است، نبود قوانین همگون در زمینه تولید ملی است، به طوری که ادارات با یکدیگر هماهنگ نیستند و هرکدام قانون مخصوص به خودشان را دارند.

یکی دیگر از دلایل کاهش تولید ملی، عدم ثبات نسبی قیمت است و اینکه دستگاه های نظارتی آنگونه که شایسته است، بر بازار اشراف ندارند و متأسفانه می بینیم که تاوان آن را مردم می پردازند.

باید مسئولان مسئولیت پذیر باشند و موانع کار اقتصادی را با هم اندیشی بردارند، در همین شهر قم بسیاری از زمین ها، بدون بازدهی مانده است، چون شهرداری مانع گذاشته است و سهم هفتاد درصدی برای تفکیک تقاضا می کند، در حالی که اگر این مانع نبود، مالک می توانست 500 واحد برای افراد درست کند و مشکل مسکن تعدادی را برطرف نماید.

در مجموع می توان گفت تعدد قوانین و مراکز قانون گذاری در حوزه تولید، نداشتن قانون هماهنگ و نبود تقسیم کار و عدم نظارت مستمر و آموزش صحیح در حوزه اقتصاد ما را آسیب پذیر کرده است.

رسا - رسانه ها چه نقشی در تولید ملی دارند و چگونه می توانند در عرصه بستر سازی فرهنگی برای افزایش تولید ملی گام بردارند؟

رسانه ها باید بلندگوی مسائل جامعه باشند، اما متاسفانه بین رسانه ها هماهنگی نیست و در پاسخ گو کردن ادارات و بیان مشکلات، کم کار هستند.

مسئولین اجرایی باید پاسخگو باشند و رسانه می تواند این شفاف سازی را انجام دهد. تلاش دقیق رسانه ها و بازنمایی خدمات و بیان مشکلات، کمک می کند تا زحمات مسئولین نظام اسلامی و دولتمردان با اطلاع رسانی به موقع و دقیق برای مردم روشن شود و بسیاری از شایعات که در اثر ناآگاهی در جامعه رواج پیدا می کند، رخت بر می بندد.

رسا - در پایان اگر سخنی دارید، بفرمائید.

امروز اگر مسأله تولید ملی حل نشود، در آینده مشکلات زیادی خواهیم داشت. بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری به بهترین وجه، نیاز مهم کشور و اساسی ترین مساله اقتصادی ما را گوشزد کرد و می طلبد که همه ما باید در ایجاد فرهنگ تولید و کار و استفاده از کالای داخلی سهیم باشیم.

در پایان لازم می دانم که مطالبی را در مورد شهر قم و وضعیت اقتصادی آن بیان کنم. مقام معظم رهبری در سفر به قم، مطالباتی داشتند که این مطالبات را ما دسته بندی کرده ایم، اما واقعا اینها چقدر عملیاتی شده است؟ و چرا صدا و سیما قم خاموش است و در این موارد پیگیری نمی کند؟

مقام معظم رهبری بر آبادانی ام القرای اسلام تاکید زیادی دارند، اما متاسفانه باید گفت مطالبات مقام معظم رهبری از معوقات قم است و متاسفانه قم همچنان محرومیت مضاعف دارد.

چرا بودجه مناسب برای این منظور و در راستای رونق اقتصادی قم جذب نشده است؟ چرا تونل ها و زیر گذرهای مورد نیاز شهر احداث نشده است؟

رسانه هایی که در قم فعال هستند با توجه به وجود حوزه های علمیه و متناسب با جایگاه این شهر، باید در این زمینه اطلاع رسانی کنند و مشکلات این شهر را بیان کنند تا مسئولین با تلاش جدی تر کار کنند. /909/گ403/ر


ارسال نظرات