۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۲۱۸۱۳۸
مدیر حوزه علمیه خواهران شهرکرد:

تربیت فانتزی، دختران را دچار خلأ هویتی کرده است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه خواهران شهرکرد گفت: برخی از خانواده‌ها نقش دختران را در تحصیل، کمک به مادر و نقش‌های فانتزی تعریف می‌کنند که این مسأله سبب خلأ هویتی در آنان شده است.
سعيده تارنگ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، سعیده تارنگ، مدیر حوزه علمیه خواهران شهرکرد، صبح امروز در نشست تبیین اولویت‌های فرهنگی ویژه دختران که به مناسبت فرا رسیدن روز میلاد کریمه اهل بیت(ع) در مرکز فرهنگی دینی حضرت زهرا(س) شهرکرد برگزار شد، گفت: در قرآن از دختر رسول مکرم اسلام(ص) به نام کوثر یاد شده است و با القابی همچون ریحانه، حسنه، برکت آفرین و دختران مورد لطف قرار گرفته‌اند.

 

وی با اشاره به این که در آموزه‌‌های اسلامی نگاه بلند و والایی به دختران شده است، افزود: سال 85 شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ولادت حضرت معصومه(س) را روز دختر نامید تا در جامعه توجه به مقوله دختران مضاعف شود.

 

این مدرس حوزه علمیه به بررسی شرایط، ویژگی فردی و اجتماعی دختران در مقایسه با پسران در گذشته و امروز اشاره کرد و ادامه داد: روز ملی دختران را باید فرصت مغتنمی در راستای ارج گذاشتن به مقام آنان بدانیم.

 

تارنگ با بیان این که دختران نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و باید بیش از نیمی از فعالیت‌ها و رشد جامعه به آنان اختصاص یابد، افزود: در جامعه تهدیدها و فرصت‌های گوناگونی برای دختران وجود دارد که توجه بیشتر دستگاه‌های فرهنگی را برای این قشر از جامعه می‌طلبد.

 

وی به برنامه‌های فرهنگی تک بعدی پسرانه در جامعه اشاره و بیان کرد: متأسفانه این نگاه تک بعدی در برنامه‌های فرهنگی در حالی صورت می‌گیرد که دختران از حیث فرهنگ‌سازی و نقش‌آفرینی در جامعه مؤثرتر هستند؛ چراکه در آینده باید نقش انسان‌سازی را برعهده بگیرند.

 

ضرورت آسان‌سازی مسیر حرکت دختران امروز به سوی تعالی مادران و همسران آینده

 

مدیر حوزه علمیه خواهران شهرکرد از اهتمام به بهبود وضعیت دختران و فراهم کردن شرایط مطلوب‌تر در راستای ارتقای رشد فکری و معنوی آنان سخن گفت و افزود: دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی می‌توانند در برنامه‌های خویش مسیر حرکت دختران امروز را به سوی تعالی مادران و همسران آینده آسان‌تر کنند.

 

این مقام مسؤول به جایگاه مادری و همسری دختران تأکید کرد و افزود: متأسفانه وقتی به مقوله جوانان پرداخته می‌شود، نگاه دستگاه‌های اجرایی و برنامه‌ها پسرانه است و حتی در زمینه‌هایی که برای این قشر برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد، متناسب با نیاز پسران است.


 
روز ملی دختران بهانه‌ای برای توجه به برنامه‌های فرهنگی این قشر باشد


وی با بیان این که نپرداختن به مقوله دختران یک فقر تاریخی است و تاکنون ساختارهایی که برای رشد و توانمند سازی جوانان بوده رنگ و بوی پسرانه داشته است، تصریح کرد: روز ملی دختران می‌تواند بهانه‌ای باشد تا توجه به برنامه‌های فرهنگی برای این قشر، پررنگ‌تر شود.

 

تارنگ با اشاره به این که دوران دفاع مقدس فرصت یک میدان تربیت برای بالنده کردن انسان‌های بزرگ را پدید آورد، افزود: در این میدان نیز پسران بسیاری تربیت شده و نقش آفرین بودند و دختران در آن میدان نقش کم رنگی داشتند؛ گرچه همسران، مادران شهدا و ایثارگران هم در این دوران نقش‌آفرینی کردند.

 

تربیت فانتزی دختران و خلأ هویتی

 

این استاد حوزه و دانشگاه چهارمحال و بختیاری از نگاه متفاوت خانواده‌ها به نقش دختران در گذشته تا به امروز سخن گفت و افزود: برخی از خانواده‌ها نقش دختران را در تحصیل، کمک به مادر و نقش‌های فانتزی تعریف می‌کنند و گروهی دیگر نیز دختران را همچون پسران می‌دانند.

 

وی همچنین در مقایسه تربیت دختران در خانواده‌های متدین و آن‌هایی که تربیت دینی نداشتند، اظهار داشت: عدم توجه خانواد‌ه ها به نقش‌های آینده دختران از جمله آسیب‌های تربیت‌های فانتزی است که متأسفانه دختران امروزه درباره ایفای نقش‌های مادری و همسری عقب هستند و برخی از آن ها دچار یک خلأ هویتی بوده و آرزوهای خویش را در نقش پسرانه می‌دانند.

 

تارنگ در پایان یادآور شد: اگر دختران موفق در جامعه کمتر داشته باشیم جامعه دچار بحران هویت می‌شود و از سویی نیز خانواده‌ها تأثیر و کارآمدی چندانی نخواهند داشت./9457/پ202/ب2

ارسال نظرات