۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۲۷۷۶۵۲

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ شرکت 3 هزار وبلاگ‌نویس در جشنواره قرآنی آیات، برگزاری پانزدهمین جشنواره سراسری شعر غدیریه در شهرستان بناب و برگزاری مراسم کتابت قرآن کریم در کنار عمارت ائل‌گلی تبریز از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
اخبار کوتاه فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علی پیروزمنش، دبیر سومین جشنواره سراسری وبلاگ‌نویسی قرآنی در نشست شورای سیاست‌گذاری این جشنواره با حضور مسؤولان کمیته‌های جشنواره با بیان این‌که 1680 وبلاگ در نخستین دوره و 2680 وبلاگ در دومین دوره جشنواره قرآنی شرکت داشتند، افزود: در سومین دوره جشنواره سه هزار و 50 وبلاگ از سراسر کشور در بخش‌های مختلف شرکت کرده‌اند.

 

پیروزمنش با بیان این‌که داوری مرحله نخست یا همان غربال‌گری اولیه جشنواره صورت گرفته است، افزود: داوری مراحل فنی، محتوایی و نهایی نیز از امروز آغاز و ظرف سه هفته آینده به اتمام خواهدرسید، کمیته داوران که متشکل از اساتید، صاحب‌نظران و اندیشمندان در عرصه‌های مختلف هستند از میان حدود هزار وبلاگ؛ برگزیدگان را انتخاب خواهند کرد.

 

دبیر سومین جشنواره سراسری وبلاگ‌نویسی قرآنی با بیان این‌که در بخش ویژه جشنواره 64 وبلاگ به زبان غیرفارسی به مرحله داوری نهایی راه یافته‌اند، ادامه داد: 371 وبلاگ متنی، 107 وبلاگ متنی آموزشی، 219 وبلاگ متنی، علمی و پژوهشی، 117 وبلاگ اطلاع‌رسانی و 105 وبلاگ هنری به بخش داوری نهایی راه‌ یافته‌اند.

 

علی محرمی، معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست  با تشریح برنامه های ویژه اختتامیه جشنواره اظهار کرد: تجلیل از فعالان و پیشکسوتان قرآنی سراسر استان، چاپ ویژه‌نامه، برپایی نمایشگاهی از آثار برگزیده و تولید نماهنگ چند رسانه‌ای از روند برگزاری جشنواره جزو برنامه‌های پیش‌بینی شده ‌است.

 

همچنین ابراهیم لایقی، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به تمهیدات صورت‌گرفته برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر آئین اختتامیه جشنواره وبلاگ نویسی قرآنی، اظهار کرد: مراسم تجلیل از برگزیدگان جشنواره روز 16 شهریور ماه سال جاری از ساعت 17 در مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن تبریز برگزار خواهد ‌شد.

 

وی خواستار مشارکت معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری باشکوه برنامه اختتامیه شد و گفت: از آنجایی که معاونت قرآنی وزارتخانه اهتمام ویژه‌ای به ترویج فرهنگ و معارف قرآنی در فضای مجازی دارد، امیدواریم حمایت‌های قابل توجهی از این جشنواره منحصر به فرد داشته باشند.

 

گفتنی است، سومین جشنواره سراسری وبلاگ نویسی قرآن با حمایت و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مؤسسه قرآن و عترت اسراء فاطمی، مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، استانداری آذربایجان‌شرقی و معاونت قرآن و عترت برگزار می‌شود.

 


برگزاری پانزدهمین جشنواره سراسری شعر غدیریه در شهرستان بناب
حبیب صدقی با بیان این‌که این جشنواره با هدف تبیین ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی و شخصیت متعالی حضرت علی(ع) به زبان هنر برگزار می‌شود، گفت: جشنواره همزمان با دهه‌ی امامت و ولایت همچنین با هدف تعمیق و ترویج فرهنگ و آموزه‌های غدیر در سطح جامعه با استفاده از زبان شعر برگزار می‌شود.

 

وی با اشاره به این‌که تنها آثاری که پایبندی دقیق و روشنی به موضوع غدیر و امامت و ولایت داشته باشند مورد بررسی و داوری قرار خواهند گرفت افزود: هر شاعر می‌تواند در دو بخش ترکی و فارسی حداکثر سه اثر ارسال کند.

 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بناب موضوع بخش ویژه‌ی جشنواره شعر غدیریه را ترجمه منظوم یکی از خطبه‌های نهج‌البلاغه به زبان ترکی یا فارسی عنوان‌ کرد.

 

صدقی آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره را بیستم شهریورماه 1394 اعلام کرد و افزود: جشنواره شعر غدیریه با گستره‌ی سراسری توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بناب برگزار می‌شود.

 


برگزاری مراسم کتابت قرآن کریم در کنار عمارت ائل گلی تبریز
مراسم کتابت قرآن کریم توسط جمعی از خوشنویسان تبریزی با هدف تجلیل و بزرگداشت مقام هنری میر طاهر خوشنویس، استاد مسلم این هنر اصیل در تبریز برگزار شد.

 

در آیین برپایی کتابت قران کریم 100 نفر از اساتید و هنرجویان خطاطی آذربایجان‌شرقی گرد هم آمدند و در کنار یکدیگر مشغول کتابت این کتاب مقدس شدند.

 

استاد طاهر خوشنویس از 13 سالگی کتابت قرآن را آغاز کرده و به سبب مهارت بی‌بدیل در این امر و بهره مندی از استعدادی ذاتی، از 17 سالگی که همزمان با آغاز فعالیت مدارس به سبک جدید در تبریز بود، به عنوان مدرس در این مدارس به فعالیت پرداخت.

 

تدریس و کتابت، ویژگی او تا پایان عمر بود و همواره تلاش می‌کرد تا هنر خود را در خدمت معارف و فرهنگ اجتماع خود به خدمت بگیرد. میرطاهر خوشنویس علاوه بر کتابت قرآن و کتب حدیث، دیوان اشعار شاعران را نیز کتابت می‌کرد و در سال 32 با کتابت منظومه حیدربابا یکی از مهمترین اتفاقات فرهنگی عصر خود را منجر شد.

 

وی در طول عمر 86 ساله خود به طور مستمر 75 سال خوشنویسی کرد و کارنامه پربار ایشان، 250 جلد کتاب و 25 جلد قرآن کریم است. یکی از اهداف برپایی این دور از همایش کتابت قرآن کریم در فضایی عمومی مثل ائل گلی، حضور در بین عموم شهروندان و آشنایی هر چه بیشتر عمومی با این هنر اصیل بود. این برنامه فرهنگی با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز و به همت سازمان پارکها و فضای سبز تبریز برگزار شد./853/پ203/ح

ارسال نظرات