۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۳۲۰۰۶۶

پیام آیت الله نوری همدانی به چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن پژوه

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله نوری همدانی به مناسبت چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن پژوه پیامی صادر کرد که توسط مرتضی نجفی قدسی مسؤول دارالقرآن‌ امام علی(ع) در مراسم افتتاح قرائت شد.
1/ آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ به مناسبت چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن پژوه در تهران، حضرت آیت‌الله نوری همدانی پیامی صادر فرمودند که توسط مرتضی نجفی قدسی مسؤول دارالقرآن‌های امام علی(ع) و علامه طباطبایی در مراسم افتتاح این همایش بین‌المللی به این شرح قرائت شد.

 

متن پیام به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

«قل لااسئلکم علیه اجراً الاالمودة فی القربی» (شوری، 23)

خدای متعال در قرآن کریم به پیامبر مکرم اسلام می‌فرماید بگو من بر انجام رسالتم، هیچ اجر و مزدی از شما نمی‌خواهم مگر آنکه نسبت به خویشان و نزدیکانم مودّت و محبت و دوستی داشته باشید.

حضرت امام ابوالحسن علی ابن موسی الرضا علیه السلام در تبین آیه شریفه می‌فرمایند این مودّتی که در قرآن کریم برای آل پیغمبر ذکر شده است، مختص پیامبر اسلام است و نه سایر انبیاء و صرفاً مختص آل محمد(ص) است و نه دیگران و سپس به شرح و بیان دو آیه دیگر درباره حضرت نوح و همچنین حضرت هود می‌پردازند که در قرآن کریم آمده است:‌ «ویا قوم لااسئلکم علیه مالا ان اجری الا علی الله...» (هود، 29) در اینجا حضرت نوح نبی می‌فرمایند‌ای قوم من، در برابر انجام رسالتم از شما مزدی نمی‌خواهم و اجر و پاداش من جز بر خدایم نیست و یا از زبان حضرت هود می‌فرماید: «یا قوم لااسئلکم علیه اجراً ان اجری الاعلی الذی فطرنی افلاتعقلون» (هود، 51) یعنی‌ای قوم من از شما بابت رسالتم اجر و مزدی نمی‌خواهم و اجر و پاداش من با خدایی است که مرا آفریده است ولیکن رسول خدا می‌فرمایند «قل لااسئلکم علیه اجراً الاالموده فی القربی» یعنی من بر انجام رسالت و پیامبری‌ام از شما هیچ اجر و پاداشی نمی‌خواهم جز آنکه به اهل بیت من محبت داشته باشید.

 

بنابر این حب و دوستی اهل بیت (علیهم السلام) را خدای متعال واجب فرموده است و حضرت امام علی ابن موسی الرضا(ع) می‌فرمایند این دوستی و محبت به اهل بیت واجب نشدمگر آنکه خدا می‌دانست اینان هیچگاه از دین خدا باز نمی‌گردند و یا به گمراهی گرایش پیدا نخواهند کرد و لذا فرموده است:

«انما بریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیراً» یعنی بدرستی که خدای متعال اراده فرموده است هرگونه رجس و پلیدی را از شما اهل بیت دور کند و شما را پاک و مطهر بگرداند.

 

خوب عزیزان من، شما قرآن پژوهان که در این اجتماع بزرگ از سراسر کشور برای اعتلای قرآن گرد آمده‌اید، وظیفه ما در برابر قرآن و عترت چیست؟ آیا جز این است که معارف قرآن و بیان اهل بیت در تبیین آیات الهی را خوب فرا بگیریم و به دیگران منتقل کنیم؟ حضرت رضا(ع) فرموده‌اند: ان الناس لوعلمو محاسن کلامنا لاتبعونا» محققاً اگر مردم زیبائی‌های سخنان ما را می‌دانستند، بی‌شک از ما پیروی می‌کردند.

 

یکی از تألیفات بزرگ شیخ صدوق، کتاب ارزشمند «عیون اخبارالرضا» است که در این کتاب قریب یکهزار روایت از آن حضرت نقل گردیده و مطالعه این کتاب را به همه شما عزیزان قرآنی توصیه می‌کنم تا انشاءالله فرمایشات آن امام بزرگوار را در زندگی فردی و اجتماعی خود محقق کنیم.

 

اینجانب تلاش همه دست اندرکاران همایش بین‌المللی بانوان قرآن پژوه را که با موضوع «امام رضا(ع) و قرآن» برگزار می‌شود، مخصوصاً مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) که تلاش وافری در این زمینه داشته است را ارج نهاده، سعادتمندی و دوام توفیقات همگان بویژه جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدی از شاگردان حضرت علامه طباطبایی و دبیر محترم این همایش بزرگ قرآنی را در خدمت به قرآن و عترت از درگاه الهی مسئلت دارم.

 

اللهم صل علی علی ابن موسی الرضا المرتضی الامام التقی النقی و حجتک علی من فوق الارض و من تحت الثری الصدیق الشهید صلوة کثیرة تامة زاکیة متواصلة متواترة مترادفه کافضل ما صلیت علی احد من اولیائک.

قم، حوزه علمیه

 حسین نوری همدانی/813/د102/ج1

ارسال نظرات