۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۴۴۶۰۱۰
جنتی:

تنها هزار میلیارد از اعتبار فرهنگی کشور به ارشاد اختصاص دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه اعتبار فرهنگی کشور در سال جاری 7 هزار و 100 میلیارد تومان است، گفت: متاسفانه از این اعتبارات فقط یک هزار میلیارد تومان به وزارت فرهنگ و ارشاد اختصاص داده شده و ما بقی نیز در اختیار برخی دیگر از دستگاه‌های فرهنگی قرار گرفته است.
جنتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ظهر امروز در دیدار با فعالان قرآنی، فرهنگی و هنری استان اردبیل با تبریک هفته دولت به پیشینه تمدنی و فرهنگی استان اردبیل اشاره کرد و گفت: فقها و عالمان بزرگی از استان اردبیل جزو مفاخر کشور هستند.

 

وی افزود: اردبیل دارای پیشینه و تمدن فرهنگی و تاریخی بسیار غنی است و آثار تاریخی کشف شده با قدمت 3 هزار سال نشان از وجود زندگی و تمدن در این منطقه دارد که در کنار این تاریخ غنی، شخصیت‌های بسیار عظیم دینی همچون شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی و مقدس اردبیلی که از مفاخر تشیع جهان اسلام هستند در این دیار ظهور کرده و در راستای ترویج مذهب شیعه اقدامات فراوانی انجام دادند.

 

جنتی بیان داشت: تلاش می‌کنیم که روزی را در تقویم ملی به نام روز شیخ صفی‌الدین اردبیلی ثبت کنیم که این موضوع در شورای فرهنگ عمومی مطرح خواهد شد و بعد از تایید اعضای شورا این موضوع به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب نهایی ارسال می‌شود.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به فعالیت کانون های فرهنگی و هنری، اظهار داشت: در حال حاضر 22 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در سطح کشور وجود دارد که با توجه به محدودیت منابع احداث کانون جدید در دستور کار نیست و تلاش می‌کنیم که کانون‌های موجود را تجهیز و نوسازی کنیم.

 

وی یکی از اقدامات دولت یازدهم را تعامل و ارتباط مناسب با اصحاب قلم و هنر دانست و گفت: در حوزه کتاب نیز فضا بسیار وسیع‌تر شده است و انتشار کتاب که در گذشته با مشکلاتی از قبیل توقیف مواجه بود و در حال‌حاضر در سایه تبادل فکر و آزادی به راحتی منتشر می‌شود.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در حوزه  سینما در زمان شروع دولت یازدهم نشستی صمیمانه با گروه‌های فعال سینمایی داشتیم و همه از مشکلات این حوزه گله داشتند که با اقدامات صورت گرفته خانه سینما دوباره راه‌اندازی و فعال شد و فعالیت‌های مناسبی در حوزه تولید فیلم‌های سینمایی انجام شد که به طور کلی می‌توانیم بگوییم در حال حاضر دوره شکوفایی سینمای ایران فرا رسیده چرا که فیلم‌های ساخته شده توسط جوانان ایرانی در جشنواره‌های ملی مقام و عناوین فراوانی کسب می‌کنند.

 

جنتی با اشاره به اینکه اعتبار فرهنگی کشور در سال جاری 7 هزار و 100 میلیارد تومان است، بیان کرد: متاسفانه از این اعتبارات فقط یک هزار میلیارد تومان به وزارت فرهنگ و ارشاد اختصاص داده شده و ما بقی نیز در اختیار برخی دیگر از دستگاه‌های فرهنگی قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه باید اختصاص اعتبارات فرهنگی به صورت متوازن در کشور توزیع شود، گفت: ما در این زمینه مشکلی نداریم ولی باید برنامه‌های تمام دستگاه‌های فرهنگی با هماهنگی هم انجام شود تا بتوانیم رشد چشم‌گیری در توسعه برنامه‌های فرهنگی داشته باشیم.

 

جنتی گفت: در حال حاضر 2 هزار موسسه قرآنی در کشور فعالیت می‌کنند و 200 میلیارد تومان به برنامه‌های قرآنی در کشور اختصاص یافته  و این بودجه در اختیار دبیر شورای فرهنگی بوده که تاکنون یک درصد هم از این بودجه تخصیص نیافته است.

 

وی افزود: قانون حمایت از آثار فرهنگی و هنری توسط دولت تصویب شده و برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است که امیدواریم مجلس این لایحه را به تصویب برساند تا بتوانیم از حقوق هنرمندان در کشور حمایت کنیم./937/پ202/ج1

ارسال نظرات