۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵
کد خبر: ۴۶۹۱۳۶
استاد تفسیر و علوم قرآنی:

عبد بودن در زبان قرآنی افتخار است

استاد تفسیر و علوم قرآنی با بیان این که آزادی مد نظر اومانیستی آزادی از خدا است، گفت: خداوند در قرآن عبد بودن را فقط برای بندگان خاص خود مانند پیامبر(ص) به کار برده است و عبد بودن در قرآن نشانه افتخار است.
سید محسن میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی پیامبر(ص) و قرآن از سلسله نشست های نقد و پاسخ به شبهات روشنفکران در رابطه با پیامبر(ص) و قرآن عصر امروز در مؤسسه تخصصی علوم قرآنی صادقین(ع) با حضور سید محسن میرباقری کارشناس تفسیر و علوم قرآنی در رسانه ملی برگزار شد.

میرباقری با بیان این که قرآن منشور آسمانی خداوند است که به دست پیامبر(ص) به بشریت ارزانی شده است، خاطرنشان کرد: در سوره ص آیه 29 خداوند می فرماید که این کتابی است مبارک و بر تو نازل کردیم که در آن تدبر کنی تا صاحبان اندیشه متذکر شوند.

وی لازمه متذکر شدن به قرآن را تدبر در آن دانست و گفت: اگر تفکر خود را از قرآن بگیریم خواهیم توانست در برابر افکار شیطانی مصون بمانیم و ظلمت در قلبمان وارد نمی شود و اگر روزی این جهت کمرنگ شود مصونیت هم کمرنگ خواهد شد.

تماس با قرآن سبب نورانیت انسان می شود

استاد علوم قرآنی تماس با قرآن که نور است را سبب نورانیت و تماس با ظلمت را سبب ظلمانی شدن دانست و افزود: تدبر سبب تذکر و یاد قران است و کسانی که بر قلوب آنها قفل زده شده است و هوای نفس در قلبش پدیدار شده است حتی اگر تدبر هم بکند حقایق را نخواهد فهمید؛ از همین جهت است که در محضر قرآن که قرار می گیریم باید از خدا طلب درک حقایق از قرآن را داشته باشیم.

وی با بیان این که خداوند در دو جای قرآن به صراحت گفته است که  نزول قرآن به زبان عربی بوده است، خاطرنشان کرد: نزول به زبان عربی کار خدا است نه کار پیامبر اکرم(ص) زیرا قبل از نزول هم حقیقت قرآن وجود داشته است و صفات حکیم، علیم، مجید، کریم و عظیم که به قرآن اطلاق شده است بیانگر همین مطب است.

کارشناس تفسیر رسانه ملی یادآور شد: در اصول کافی در حدیث صحیحی آمده است که قرآن در روز قیامت در قالب یک انسان آراسته ظاهر می شود و هر گروه از بهشتیان گمان می کنند که آن جوان آراسته از آن ها است تا جایی که به گروه انبیا(ع) می رسد و هم مرتبه پیامبر اسلام(ص) قرار می گیرد.

وی با بیان این که خداوند حقیقت قرآن را به زبان عربی تبدیل و بر قلب پیامبر نازل کرد، ابراز داشت: قرآن دو تجلی دارد که یک تجلی در لوح محفوظ است و جز مطهرون کسی با آن حقیقت ارتباط ندارد و آنچه الان در اختیار ما است تجلی دنیوی و این جهانی قرآن است و فهم این عبارات منحصر در مقام عصمت نیست.

میرباقری با بیان این که حقایق دین را نمی شود به تنهایی از قرآن اثبات کرد، گفت: خود قرآن پیامبر(ص) را معلم و مفسر قرآن بیان می کند و پیامبر(ص) هم بعد از خود مردم را به ثقلین ارجاع دادند زیرا ما از مجملات قرآن همان مجمل را می فهمیم و نیاز به تفسیر اهل بیت(ع) داریم.

وی با اشاره به این که ظاهر قرآن پایان ندارد، گفت: تا کنون هیچ کس این ادعا را نکرده است تمام ظاهر قرآن را درک کرده است و از طرف دیگر هر کس با قرآن بنشیند چیزی از این حقیقت ر برداشت می کند و به سهم خود بهره می برد.

قرآن تجلی خداوند در زمین است

استاد حوزه و دانشگاه قرآن را تجلی خداوند در زمین دانست و گفت: در جریان حضرت موسی(ع) تجلی احدیت در کوه سبب متلاشی شدن کوه شد و وقتی خداوند در رابطه با قرآن می فرماید اگر بر کوه نازل می شد کوه متلاشی می شد از این جا می توان ظرفیت قلب پیامبر(ص) را فهمید.

وی با بیان این که خداوند در هیچ جای قرآن حرفی از اثبات خداوند نزده است، ابراز داشت: وجود خدا در تمام تاریخ پیامبران امری مورد قبول بوده است و در هیچ دوره ای بحثی وجود نداشته است و همه خدا را قبول داشته اند؛ حتی مشرکین هم خدا را قبول داشتند ولی در کنار خدا چیزهای دیگر را هم شریک می دانستند.

پنج ویژگی منحصر به فرد قرآن

میرباقری به پنج ویژگی قرآن اشاره کرد و افزود: قرآن برای همه مردم در همه زمان ها است و برای تمام ابعاد زندگی انسان جامعیت دارد و از حیث بی همتایی سند حقانیت پیامبر(ص) است و خداوند حفاظت از آن را تضمین کرده است.

عبد بودن در زبان قرآن افتخار است

وی با اشاره به این که در اسلام بر خلاف مکاتب اومانیستی که آزادی را فخر می دانند عبد بودن را افتخار به حساب می آورد، اظهار داشت: خداوند در قرآن 5 مرتبه با تعبیر «عبدِه» پیامبر(ص) را ذکر کرده است و برای هیچ پیامبر دیگری از این تعبیر استفاده نکرده است که نشان از فخر و مباهات این عنوان در اسلام دارد.

وی نزول قرآن را هم دفعی و هم تریجی دانست و گفت: 3 بار از مواردی که خداوند از تعبیر عبدِه برای پیامبر استفاده کرده مربوط به نزول دفعی قرآن بوده است و خود این آیات دلیلی بر دفعی بودن نزول قرآن بر قلب پیامبر(ص) دارد./843/201/ب3

ارسال نظرات