۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۴۶۹۴۱۲

همايش « رسول‌الله و مسیح؛ الگويي برای بشریت» در يونان برگزار شد

همايش «محمد رسول‌الله (ص) و عیسی مسیح (ع)؛ الگوهایی برای بشریت» با همکاری جامعه شیعیان و مسلمانان مقیم یونان و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آتن برگزار شد.
همايش


به گزارش خبرگزاری رسا، همايش «محمد رسول‌الله (ص) و عیسی مسیح (ع)؛ الگوهایی برای بشریت» تحت عنوان «میلاد دو پیامبر بزگ الهی الگویی برای بشریت» با همکاری جامعه شیعیان و مسلمانان مقیم یونان و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سالن اجتماعات هتل کاروال آتن برگزار شد.

در ابتداي اين همايش، حیدر عشیر، نماینده و ريیس انجمن مسلمانان شیعه یونان ضمن تشکر و قدردانی از حمایت همه جانبه رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این همایش، گفت: تعلیمات اسلام و محمد مصطفی (ص) پیامبر اسلام و حضرت عیسی (ع) الگویی برای داشتن زندگی مسالمت‌آمیز تمام انسان‌هاست و ما امروز در واقع درصدد نشان دادن این پیام پیامبران الهی هستیم.

وي در سخنان خود، اظهار كرد: متأسفانه عده‌ای و گروه‌هایی به نام مقدس دین به جنایات در منطقه و حتی جهان دست می‌زنند که بایستی اهل قلم و پیروان ادایان الهی با روشنگری جلوی این همه جنایات را بگیرند.

عشير افزود: ما امروز شاهد اخباری خوبی در سوریه بودیم و حلب از دست تروریست‌ها آزاد شد تا مردم سوریه بتوانند در کمال صلح و امنیت زندگی کنند.
علی‌محمد حلمی، رایزن فرهنگی ایران طي سخناني، گفت: این کنفرانس برای بزرگداشت میلاد فرخنده حضرت محمد مصطفی ( ص) و عیسی مسیح (ع)، احترام به ساحت مقدس این الگوهای الهی برای بشریت، برگزار شده است.

حلمی در ادامه، گفت: خدواند در قرآن کریم به پیامبر اسلامی می‌فرماید: بگو ای اهل کتاب بیایيد از آن کلمه حق که میان ما و شما یکسان است، پیروی کنیم و به جز خدای یکتا را نپرستیم و برای او شریک قائل نشویم. در قرآن کریم و آموزه‌های اسلامی اجبار و اکراه در دین نیست. کار دین به اجبار نیست راه هدایت و ضلالت را بر هرکس روشن شد، پس هرکه از راه کفر و سرکشی برگردد و به راه ایمان و پرستش خدا گراید به رشته محکم و استواری چنگ زده که هرگز پاره نخواهد شد و خداوند به هرچه گویند و کنند شونا و داناست.

وي ضمن اشاره به روايتي از امام سجاد (ع) در خصوص حقوق غیر مسلمانان در سرزمین که با مسلمانان زندگی می‌کنند، گفت: پیامبران ادیان الهی آنچه به ما آموزش داده‌اند، احترام، داشتن اخلاق خوب و نیکو و عدالت و مهربانی است.

رایزن فرهنگی کشورمان افزود: براساس همین آموزه‌ها، جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های فراوانی برای همزیستی و وحدت میان مسلمانان را به عتدالت و عقلانیت و برداری و دوستی دعوت كرده و با تمام پیروان دیگر ادیان ابراهمی با دیده احترام نگرسته و معتقد است که کسانی و جریاناتی که میان شیعه و سنی و یا مسلمانان و مسحی جدایي مي‌اندازند، گناه بزرگی مرتکب می‌شوند و ابزاری برای قدرت‌های سلطه گر هستند.

تأكيد بر ايجاد صلح، آرامش و برادری در جهان

یرورگس کالنجی، دبیرکل وزارت آموزش، امور مذهب و ورزش یونان نیز طی سخنانی، گفت: اكنون درصدد ساخت و احداث مسجدی در آتن هستیم و تندروها در کشورمان مدعی هستند که شیعه‌ها و سنی ها با هم اختنلاف خواهند داشت و آن را به مرکزی خطرناکی مبدل خواهند کرد، اما ما شاهد حضور این گروه در این برنامه هستیم و دولت موظف به حفظ آزادی مذهبی همه شهروندان و مهاجران مقیم کشور است و مسجد را نیز خواهیم ساخت.

وی در ادامه، بيان كرد: ابتکار برگزاری چنین مراسمی از سوی انجمن شیعیان مقیم یونان و آنهم در روز میلاد حضرت عیسی(ع) و پیامبر اسلام (ص) بسیار مهم و با اهمیت است. تمام پیروان ادیان الهی باید آموزه‌ها و تعلیمات مذاهب خود را برای جهانیان بیان کنند تا صلح، آرامش و برادری در جهان و در تمام جوامع حاکم شود.

حقایق ادیان الهی را به گوش جهانیان برسانیم

کشیش پندلئی منوس، نماینده متروپل منطقه نی ایونی یاس و نماینده کلیسای ارتدکس یونان در سخنان خود، گفت: ما امروز با هم جشن پیام عشق را برگزار می‌کنیم، عیسی عشق است و عشق را به انسان‌ها آموزش می‌دهد، عشقی که اجازه نمی دهد به کسی زور گفت و یا کسی را بدون دلیل متهم کرد.

وی افزود: در عصر كنوني، ما باید فریاد بکشیم و حقایق ادیان الهی را به گوش جهانیان برسانیم تا اهل جهانيان مملو از عشق و محبت و صلح شوند.

پس از آن، دیمتریس منجرانیس، نماینده حزب پاسوک به قرائت پیام خانم فوفی ینی ماتاس، پرداخت. استاد یاوانیس اندونیو پانایوتوپلس از دانشکده الهیات دانشگاه آتن طی سخنانی، گفت: مذاهب دوستی و برادری را آموزش می‌دهند و ما باید به عنوان اساتید حوزه دین به مسوولیت خود عمل و منادی صلح‌خواهی، دوستی و انسانیت را به جهانیان برسانیم.

زندگی مسالمت‌آمیز اقلیت‌های مذهبی در ایران

مجید مطلبی شبستری، سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تعلیمات و آموزه‌هاي قرآن کریم و اسلام گفت: اسلام دین رحمت است و همیشه زندگی مسالمت‌آمیز بین پیروان ادیان را ترویج و تشویق می‌كند و بر همین اساس در جمهوری اسلامی ایران اقلیت‌های مذهبی دارای زندگی مسالمت‌آمیز هستند و ایران را می‌توان به عنوان الگویی برای جهان در این رابطه قلمداد کرد.

شبستری ادامه داد: متاسفانه گروه‌های تروریستی به نام مقدس دین با اقدامات جنایتکارانه خود به اصول و اساس دین لطمه می‌زنند. مسوولیت دست اندرکاران امور دینی برای روشنگری افکار عمومی بسیار مهم و با اهمیت است.

وي با تأكيد بر اينكه اقلیت‌های مذهبی در کنار دیگر شهروندان ایران‌زمین در کمال آرامش زندگی و فعالیت دارند، گفت: اقليت‌هاي مذهبي در تمام صحنه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی حضور دارند، زیرا جمهوری اسلامی ایران همیشه حقوق تمام اقلیت‌ها را به بهترین وجهی به عنوان شهروندان ایرانی و بدون توجه به مذاهب و اعتقاداتشان را رعایت و محترم شمرده است./982/ب101/د

ارسال نظرات