۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۴۸۵۱۱۴
در مراسم رونمایی از مجموعه «از نگاه نبوی» مطرح شد؛

ائمه جماعات با پست‌های اداری خود را از جامعه دور نکنند

امام جماعت مسجد امام رضا(ع) با بیان اینکه ائمه جماعت باید پاسخگوی نیاز مردم باشند، گفت: رسول خدا(ص) بر اساس آیات قرآن، بین مردم و از جنس مردم بود و ائمه جماعات باید به تبعیت از سیره حضرت اینگونه رفتار کنند و خود را از جامعه و مردم دور نکنند.
واشقانی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از تسنیم، حجت‎الاسلام شیخ علی واشقانی، امام جماعت مسجد امام رضا(ع) و برگزیده ائمه جماعات سال 88 در مراسم رونمایی از مجموعه آثار «از نگاه نبوی» که روز چهارشنبه در باشگاه خبرنگاران پویا برگزار شد، با اشاره به اینکه فرهنگ ما دایرمدار به فرهنگ مسجد است، گفت: طلوع و غروب مسجد بستگی به امام جماعت دارد و امام جماعت باید شمع محول جمع مردم برای مسجد باشد. حضرت امام(ره) در خصوص مسجد فرمود کارکرد مساجد ما باید به کارکرد مساجد صدر اسلام بازگردد. همان طور که در صدر اسلام مساجد در تمام ابعاد مدیریتی جامعه صاحبنظر بودند، امروز هم باید بر اساس آن سیاست ایفای نقش داشته باشند و این کار با مطالعه سیاستی که قرآن و سنت برای مساجد تصویر کرده است امکان‌پذیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه مساجد صاحب هویت دینی برای ارتقای فرهنگ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه هستند، گفت: بزرگ‌ترین نقش مسجد، ترویج آرمانهای قرآن و اسلام است، به این دلیل است که پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: «ااِنَّما نُصِبَتِ الْمَساجِدُ لِلْقُرآنِ».

مساجد مکان سیاست‌زدگی نیست
واشقانی با اشاره به اینکه امروز دیگر در شأن مساجد نیست که رنگ و لعاب سیاسی و اقتصادی به خود بگیرد، گفت: اکنون برخی مساجد را می‌بینیم که دستاویز فعالیت‌های سیاسی و سیاست‌زدگی عده‌ای از افراد برای تبلیغ  و ترویج خواسته‌های نفسانی‌شان قرار گرفته است.

وی با اظهار تأسف از اینکه بسیاری از مساجد پس از پایان نماز بسته می‌شوند، گفت: در شأن مردم و نظام اسلامی نیست که مساجد در همان ساعات ابتدایی بعد از اقامه نماز بسته شود. اگر ما می‌گوییم حضرت امام(ره) فرمودند مساجد سنگر هستند، این سنگر با فرمانده و سرباز معنا پیدا می‌کند و اینها لازم  ملزوم یکدیگر هستند، زیرا پادگان زمانی پادگان است که در آن فرمانده و سرباز باشد.

کارکردهای مسجد را افزایش دهیم

امام جماعت برگزیده سال 88 با تأکید بر اینکه اجحاف است که ما چندین مسئولیت داشته باشیم و امام جماعت یک مسجد هم باشیم، گفت: امام(ره) در کلامشان فرمودند حساس‌ترین ارگان در نظام دینی، مسجد است. بنابراین نبض اسلام و نبض جامعه اسلامی مسجد و مبنای تصمیم‌گیری‌ها در نظام اسلام در مسجد است، بنابراین باید نسبت به کارکردهای آن اهمیت داد و برنامه‌ریزی‌های کلان کرد.

واشقانی با اشاره به اینکه امام(ره) در صحیفه نور فرمودند ائمه جماعات، دین را با مردم نگه دارید که اسلام وابسته به مسجد است، افزود: پیامبر اسلام(ص) در ابتدا تصمیم حکیمانه‎ای گرفت که تمام مدیریت جامعه را در مسجد متمرکز کرد و صدای اسلام را از مسجد به تمام اقشار و اصناف جامعه رساندند.

ائمه جماعات، خود را از مردم دور نکنند

واشقانی با بیان اینکه رسول خدا(ص) بر اساس آیات قرآن، در مردم، بین مردم و از جنس مردم بود و ما باید از ایشان الگو بگیریم، اظهار کرد: رسول خدا(ص) بر اساس آیات قرآن، در مردم، بین مردم و از جنس مردم بودند و ما که مدعا هستیم رسول‌الله(ص) برای ما اسوه است، باید اینگونه رفتار کنیم و خودمان را از جامعه و مردم دور نکنیم. پیامبر گرامی اسلام(ص) تا پایان مأموریت و رسالت خویش این سیره را رعایت کرد. اگر ما در این بخش به پیامبر(ص) اقتدا نکنیم، نمی‌توانیم به آرمان‌های اصیل اسلام دست یابیم.

وی با اشاره به سیره پیامبر اسلام(ص) در ادای نماز جماعت، گفت: پیامبر(ص) در ادای نماز جماعت رعایت حال ضعیفان را می‌کرد و حتی در یک ماجرایی نقل است که پیامبر(ص) هنگام نماز وقتی متوجه شدند فردی منتظر ایشان است، نماز را زود قرائت کردند تا به آن فرد رسیدگی کند./1325//102/خ

ارسال نظرات