۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۵۰۱۵۵۰
روزنامه جمهوریت؛

صلح در خاورمیانه را نمی توان بر دشمنی با ایران و تشیع بنا کرد

یکی از روزنامه های ترکیه با اشاره به سفر اخیر ترامپ رییس جمهور آمریکا به منطقه و افزایش سیاستهای ضد ایرانی، نوشت :صلح در فلسطین و خاورمیانه را نمی توان بر روی دشمنی با ایران و تشیع بنا کرد.
خاورمیانه

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه جمهوریت چاپ ترکیه درمقاله ای  نوشت : بار دیگر سیاستی شوم در غرب آسیا در مسیر اجرا قرار گرفته است. این موضوع چندان مشخص نیست که دولت دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا چه زمانی چه کاری انجام خواهد داد اما با سفر اخیر ترامپ به خاورمیانه این موضوع کاملا آشکار شد که آمریکا بار دیگر علیه ایران به متحدان سنّی به ویژه عربستان سعودی نزدیک شده است. در واقع این موضوع چندان نیز تعجب آور نیست. این مسیری است که مخالفان توافق دولت باراک اوباما با ایران و سیاست فاصله گرفتن از عربستان آن را هموار کرده اند.

نمایش رقص شمشیر

از مدت ها قبل موضوع همکاری پنهانی عربستان با رژیم صهیونیستی علیه ایران که آن را دشمن مشترک می دانند ،‌ مطرح بود تا آنجا که  به آنان لقب دو برادر دشمن داده شده بود. هیلاری کلینتون رقیب ترامپ نیز در این زمینه تلاش هایی انجام داده بود و اگر جناح دموکرات در انتخابات آمریکا به پیروزی می رسید ، در سیاست های دوره اوباما تجدید نظر می شد.

اما ترامپ سریعا وارد عمل شد و پس از دریافت سفارش های تسلیحاتی اخیر از عربستان و نمایش رقص شمشیر همه چیز کاملا آشکار شد. نمی توان گفت که هدف همه این اقدامات تامین امنیت رژیم صهیونیستی است اما کوشنر صهیونیست داماد و مشاور دونالد ترامپ پیشگام اجرای  طرح نزدیک کردن عربستان و کشورهای خلیج ( فارس) به رژیم صهیونیستی است.

در واقع این نیز طرحی یک جانبه نیست. برخی کشورهای حوزه خلیج (‌فارس) به ویژه عربستان تلاش های زیادی برای قرار گرفتن آمریکا در کنارشان انجام داده اند. از دیدگاه آنان خطر اصلی ایران است. عبدالله دوم پادشاه اردن سال 2008 میلادی  این تهدید را هلال شیعی نام گذاری کرد. قرضاوی از واعظان برجسته اخوان المسلمین نیز شیعه گرایی را تهدید اصلی در جهان اسلام اعلام کرده است.

در واقع بهترین راه پنهان کردن جنگ قدرت در منطقه نیز تبدیل آن به مسأله مذهبی بود. از سال ها قبل منطقه شاهد چنین مسأله ای است. اما آنچه که اکنون در منطقه روی می دهد نزدیک شدن بیشتر آمریکا به عربستان سعودی و کشورهای مشابه است که قلعه بنیاد گرایی و حامی جنبش های افراطی به شمار می روند. ترامپ در سفر به عربستان از شادی به رقص شمشیر پرداخت اما رژیم هایی که از چرخیدن عقربه سیاست خارجی آمریکا به سوی خود خوشحالند نیز به پایکوبی پرداخته اند. به رغم آن اگر اوضاع در مسیر کنونی ادامه یابد هزینه ای که آنان باید بپردازند بسیار بیشتر از هزینه خرید سلاح هایی خواهد بود که به آمریکا سفارش داده اند.

ترس از افشای همکاری پنهانی با رژیم صهیونیستی

آنان باید بیش از پیش در جنگ با گروه (‌تکفیری صهیونیستی)‌ داعش مشارکت کنند. همچنین آنان ناگزیر خواهند بود برای اینکه همکاری پنهانی با رژیم صهیونیستی فاش نشود از هیچ تلاشی فروگذار نکنند. اما چنین تلاش هایی نیز نفعی برایشان نخواهد داشت و این کشورها را با آشفتگی بیشتر در امورشان مواجه خواهد کرد.

جمهوریت می افزاید: انتقال دفتر حماس از سوریه به قطر در ابتدای آغاز جنگ در سوریه ، نشانه آن بود که حماس در صف رژیم های سنی قرار گرفته است. سرانجام نیز حماس ماه گذشته با فشار این رژیم ها مرزهای 1967 میلادی را پذیرفت. بی تردید چنین چیزی به برقراری صلح در فلسطین منجر نخواهد شد. شاید پذیرش مرزهای 1967 میلادی  از سوی حماس و  جهان عرب می توانست برای دستیابی به صلح امیدوار کننده باشد اما نه دولت نتانیاهو و نه فضای عمومی و نه جهان عرب به این نقطه نرسیده اند.

در واقع آنچه شاهد آن هستیم تلاش برای فریب دادن یکدیگر است. چنین رفتاری به صلح منجر نخواهد شد. صلح در فلسطین و خاورمیانه را نمی توان بر روی دشمنی با ایران و تشیع بنا کرد. بُعد دیگر موضوع نیز با ترکیه مرتبط است. در اوضاع کنونی رویای ترکیه درباره اتحاد کشورهای سنی برنده است اما ترکیه  به علت های مختلف از این اتحاد رانده شد./۸۴۷/ب102/ف

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظرات