۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۵۱۶۰۵۳

گزارشی از مراسم بزرگداشت هفته کرامت و میلاد امام رضا در کشورهای مختلف

به مناسبت هفته کرامت و میلاد حضرت امام رضا (ع)، در نقاط مختلف جهان مراسم گوناگونی از جمله شعرخوانی و جشن برگزار شد.
میلاد امام رضا سلام الله علیه

به گزارش خبرگزاری رسا، همزمان با ایام دهه کرامت و فرا رسیدن سالروز ولادت باسعادت حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) و حضرت معصومه(س)، جشن با شکوهی در کراچی، بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهر پاکستان، برگزار شد.

در این مراسم با شکوه که در محل خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی برگزار شد، علاوه بر حضور جمع زیادی از ایرانیان مقیم و مسؤولان نهادهای ایرانی در کراچی از جمله احمد محمدی سرکنسول کشورمان در این مراسم، تعداد زیادی از علما، اندیشمندان و شخصیت های اهل سنت و شیعه پاکستان و دوستداران اهل بیت (ع) در این جشن بزرگ حضور یافتند.

تعدادی از علما و اندیشمندان پاکستانی حاضر در مراسم در خصوص شخصیت و زندگی امام رضا(ع)، تاثیرات وجود پربرکت ایشان در زندگی مردم و نیز پیروزی انقلاب اسلامی سخنرانی کرده و در ادامه تعدادی از مداحان پاکستانی به مدیحه سرایی پرداختند.

همچنین در روزهای اخیر، شهرهای مختلف پاکستان از جمله اسلام آباد، لاهور، راولپندی و پیشاور نیز شاهد برگزاری همایش ها و مراسم های مختلف به مناسب دهه کرامت و سالروز ولادت امام رضا (ع) بود.

همه ساله تعداد زیادی از مردم مسلمان پاکستان، اعم از سنی و شیعه، به عشق زیارت بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) و امام رضا (ع)، به ایران سفر می کنند.

شهرهای مقدس مشهد و قم به خاطر وجود بارگاه مطهر حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) در آن، مورد عشق و علاقه بسیاری از مردم سراسر پاکستان اعم از مسلمانان اهل سنت و شیعه است.

مراسم میلاد امام رضا (ع) در کراچی

برگزاری همایش سیره امام رضا(ع) و محفل شعر رضوی در راولپندی پاکستان

همزمان با ایام دهه کرامت و خجسته سالروز ولادت باسعادت حضرت علی ابن موسی الرضا(ع)، همایشی باعنوان بررسی سیره امام رضا(ع) و محفل شعر رضوی به همت خانه فرهنگ ایران در شهر راولپندی پاکستان برگزار شد.

جمعی زیادی از دوستداران اهل بیت (ع) اعم سنی و شیعه، از جمله برخی علما و شخصیت های شناخته شده شامل علامه سید محمد علی نقوی رییس حوزه علمیه ولایت، دکتر عمر ریاض عباسی سخنگوی تحریک منهاج القرآن و از اندیشمندان برجسته پاکستان، سید حیدرعلوی مدیر انجمن فرهنگی ابلاغ و از شعرای مطرح اهل بیت، سید آل عمران نویسنده و شاعر برجسته اهل بیت، خرم خلیق از شعرای برجسته پاکستان و نیز جمعی از شخصیت های برجسته سیاسی، فرهنگی، ادبی و علمی برگزار شد.

در این برنامه پس از تلاوت آیاتی چند از کلام ا...مجید، نعت خوانی پیامبر اکرم(ص) و صلوات خاصه علی ابن موسی الرضا(ع)، علی آقانوری مسؤول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در راولپندی ضمن خیرمقدم به میهمانان و تبریک ولادت باسعادت حضرت علی ابن موسی الرضا(ع)، به بیان ویژگی ها، فضایل اخلاقی و کمالات نفسانی آن پیشوای بزرگ دین اسلام پرداخت.

وی تاکید کرد که مسلمانان با الگو گرفتن از از سیره آن حضرت، می توانند به ائتلاف و وحدت میان امت اسلامی کمک کرده و همدلی و همگرایی میان مذاهب اسلامی را گسترش دهند و به ویژه درجهان امروز که گروه های تکفیری باتعصبات جاهلی و خونریزی در جوامع اسلامی چهره منفی از اسلام نشان می دهند، علمای اسلام باید با روشنگری وتبیین سیره امام رضا (ع) و دیگر ائمه اطهار علیهم السلام، به وحدت و انسجام میان جوامع اسلامی کمک کنند.

دکتر عمر ریاض عباسی نیز در این همایش با ابراز خرسندی از حضور در مراسم جشن میلاد امام رضا (ع)، گفت: وظیفه علما و اندیشمندان اسلامی است که در جهت طرح و تبیین وقایع مربوط به دوران حضرت امام رضا (ع) بپردازند.

علامه علی محمد نقوی نیز طی سخنانی اظهار داشت حیات امام رضا(ع) در واقع ترویج سنت و سیره پیامبر اکرم (ص)، علم و معرفت و زهد و تقوا است و علم امام به حقایق اسلام تعلق دارد. وی ضمن بیان معجزات امام به تشریح مناظره ها و گفت‌وگوهای امام رضا(ع) با رهبران و علمای ادیان و فرقه های مختلف پرداخت و گفت در نتیجه این مناظره ها بسیاری از مخالفین امام جذب ایشان شده و ایمان می آوردند و حضرت امام رضا (ع) در این مناظره ها توحید و رسالت پیامبر اکرم(ص) را با استناد به منابع سایر ادیان و مخالفین به زیبایی اثبات می کردند.

در ادامه برنامه چند تن از شعرای برجسته راولپندی و اسلام آباد از جمله خرم خلیق، رفیق مغل، آل عمران، علی سردار و تنویر حیدر اشعاری در وصف حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) سرودند.

در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از کتاب های مربوط به سیره امام رضا(ع) و تابلوها و سخنان، احادیث و روایات آن حضرت به زبانهای اردو و انگلیسی برپا شد.

همایش سیره امام رضا(ع) و محفل شعر رضوی در راولپندی پاکستان

برگزاری همایش سیره اهل بیت(ع) به مناسبت دهه کرامت در لاهور پاکستان

همزمان با ایام دهه کرامت و فرارسیدن سالروز ولادت باسعادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) و برادر بزرگوارش امام رضا (ع)، همایشی با عنوان سیره اهل بیت (ع) با هدف تاکید بر اهمیت آموزه های اهل بیت (ع) برای جهان بشریت، در شهر لاهور پاکستان برگزار شد.

در این مراسم که به همت وابستگی فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در لاهور با همکاری سازمان امامیه پاکستان در محل خانه فرهنگ کشورمان در این شهر برگزار شد، بیش از 200 نفر از دوستداران و عاشقان اهل بیت (ع) اعم از سنی و شیعه حضور یافتند.

لعل مهدی خان دبیر کل سازمان امامیه پاکستان ضمن تشکر از مسؤولان خانه فرهنگ کشورمان برای برگزاری این همایش، طی سخنانی به تشریح ویژگی های حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) پرداخت و در خصوص جایگاه و اهمیت اهل بیت (ع) در هدایت جامعه اسلامی، لزوم پیروی از ائمه (ع) و برقراری وحدت در جهان اسلام برای سلامت جامعه اسلامی مطالبی را مطرح کرد.

سپس محمد حسین گولروی رییس اتحاد علمای اهل سنت ایالت پنجاب ضمن نقل احادیثی از منابع و بزرگان اهل سنت، لزوم حب به اهل بیت (ع) و پیروی از فرامین پیامبر (ص) در خصوص رعایت جایگاه و شخصیت امام علی (ع) و فرزندانش را خاطر نشان ساخت. وی به استناد آیات قرآنی، گسترش نفاق و خصومت در بین مسلمانان را بزرگ ترین تهدید برای آنان دانست و خواستار وحدت و پرهیز از تفرقه و حرکت های افراطی و تکفیری در جوامع اسلامی شد.

در ادامه همایش، حجت الاسلام علامه شاهد حسین نقوی رییس حوزه علمیه نرجسیه لاهور ضمن تبریک ولادت امام رضا (ع) به حضار، با ذکر احادیثی از حضرت محمد (ص) ونقل گفتار ائمه (ع)، مطالبی را در خصوص اهمیت فلسفه لزوم محبت به اهل بیت (ع) و پیروی از آنان مطرح کرد.

در پایان همایش، علی اکبر رضایی فرد سرپرست نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لاهور ضمن عرض تبریک ایام دهه کرامت به حضار و قدردانی از حضور پر شور شرکت کنندگان، با ذکر مصادیقی به تشریح وضعیت ابعاد مادی و معنوی زندگی بشر معاصر پرداخت و شناخت و آگاهی نسبت به اهل بیت (ع) و نیز توجه به عملکرد آنان را لازم زندگی بشری دانست.

همایش سیره اهل بیت(ع) به مناسبت دهه کرامت در لاهور پاکستان

برگزاری سمپوزیوم حکمت و گفت‌وگو از دیدگاه حضرت امام رضا(ع) در هند

نخستین سمپوزیوم حکمت و گفت‌وگو از دیدگاه حضرت امام رضا(ع ) به مناسبت ولادت با سعادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت با حضور تعدادی از علما، صاحب نظران هند و ایران در خانه فرهنگ ایران در دهلی نو برگزار شد.

در این سمپوزیوم علما و کارشناسان به بررسی ابعاد مختلف زندگی گوهر بار آن حضرت بویژه گفت‌وگوی ایشان با رهبران ادیان مختلف پرداختند.

حجت الاسلام محمد رضا صالح رییس نمایندگی جامعه المصطفی در هند دراین مراسم خاطرنشان کرد حضرت امام رضا(ع) نماد گفت‌وگو در بین ادیان بود.

وی با اشاره به اهمیت گفت‌وگو در قرآن کریم تصریح کرد در این کتاب آسمانی 123 نوع گفت‌وگو در خصوص جنبه های مختلف آمده است.

رییس نمایندگی جامعه المصطفی خاطرنشان کرد گفت‌وگو از منظر امام رضا(ع) دارای ویژگی های منحصر بفردی است که می تواند الگوی گفت وگو و مناظره قرار گیرد.

پروفسور یحیی انجم یکی از کارشناسان برجسته نیز دراین سمپوزیوم در سخنانی اظهار کرد توسل به اهل بیت و ائمه برکات زیادی در زندگی دارد که باید به آن توجه شود.

وی خاطرنشان کرد روش امام رضا(ع) درمناظرات با رهبران ادیان مختلف باعث ترویج هرچه بیشتر دین و افزایش علاقمندان به اهل بیت (ع) شد.

در ادامه تعدادی ازسخنرانان به بیان سبک و ویژگی های زندگی حضرت امام رضا(ع) پرداختند.

برگزاری سمپوزیوم حکمت و گفت‌وگو از دیدگاه حضرت امام رضا(ع) در هند

گرامیداشت سالروز ولادت امام رضا (ع) در هاوانا

شب گذشته به مناسبت سالروز ولادت امام رضا (ع)، مراسمی با حضور شیعیان و محبان اهل بیت (ع) همراه با اعضا سفارت ایران در کوبا و خانواده ایشان در محل مرکز المعصومین(ع) هاوانا برگزار گردید.

در این مراسم «عبدوالولی آلداما کروز» مسؤول مرکز المعصومین طی سخنانی با اشاره به سجایای اخلاقی آن حضرت، فرازهایی از زندگی آن امام همام از جمله هجرت ایشان از مدینه به طوس را تبیین کرد.

در ادامه «کامبیز شیخ حسنی» سفیر ایران در کوبا ضمن تبریک سالروز فرارسیدن این عید عظیم شیعیان جهان و ابراز خرسندی از فراهم گردیدن فرصت مجدد دیدار خواهران و برادران دینی در کوبا، با اشاره به علت حضور امام رضا (ع) در ایران اظهار داشت: مایه بسی مباهات است که افتخار خادمی ستاره ای از سلاله امامت و نبوت نصیب ایرانیان گردیده است.

سخنران کشورمان با اشاره به عطوفت و مهربانی بی مثال آن حضرت افزود که امام رضا (ع) به امام مهربانی ها مشهور و یاور تمام شیعیان جهان هستند.

وی همچنین ابراز امیدواری نمود توفیق زیارت آن حضرت نصیب حاضرین در مجلس گردد.

پس از سخنرانی، فیلمی به زبان اسپانیایی درخصوص معرفی امام رضا (ع) و همچنین جشن های ولادت ایشان در ایران جهت حضار پخش گردید. در ادامه پس از برگزاری نماز مغرب و عشا، از حضار پذیرایی بعمل آمد./۸۴۷/ب۹۰۳/ف

ارسال نظرات