۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۵۳۲۹۹۵
امام جمعه نجف:

انقلاب اسلامی و مراسم اربعین حسینی دو ملت ایران و عراق را یکپارچه کرد

امام جمعه نجف اشرف تاکید کرد که امروز به برکت انقلاب اسلامی و مراسم زیارت اربعین حسین، ملت ایران و عراق یکپارچه شده اند و محبت امام حسین (ع) زمین و آسمان دو کشور را فرا گرفته است.
آیت الله سید صدر الدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید صدر الدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف شب گذشته طی سخنانی به زبان فارسی در همایش بزرگداشت شهید آیت الله مصطفی خمینی در این شهر گفت: به برکت جمهوری اسلامی، دو ملت ایران و عراق در مراسم زیارت اربعین حسینی (ع) در کنار یکدیگر حضور دارند؛ اربعین آن ها را یکپارچه کرد و محبت امام حسین (ع) را در زمین و آسمان ایران و عراق پراکند، آیا این لطف و محبت الهی نیست؟. خداوند را بخاطر این لطف شاکریم و سپاس می گوییم.

امام جمعه نجف اشرف ادامه داد: برای ما جای درس است که ببینیم چهل سال پیش که ما در نجف بودیم چه وضعی بود و امروز چه وضعی است؛ در آن زمان نه تنها امام خمینی (ره) بلکه ما (روحانیت شیعه) هم در نجف کاملا غریب بودیم، سلطه دیکتاتوری حزب بعث مثل سایه بر سر ما و زندان و اعدام در انتظارمان بود. حتی تا بغداد و کوفه رفتن دشوار بود، وما اغلب از خانه به مسجد و حرم می رفتیم وامکان تحرک بیشتری نداشتیم.

وی در این همایش که با حضور گسترده علما، نمایندگان بیوت مراجع شیعه در نجف اشرف، شخصیت ها و زائران ایرانی و عراقی جمعه شب در این اشرف برگزار شد، درباره شخصیت شهید مصطفی خمینی گفت: برخی افراد هم در زندگی و هم پس از وفات مایه برکت برای جامعه و اسلام هستند واین شهید بزرگوار مثالی در این زمینه است؛ وی عالمی جلیل القدر و مجتهد که تقریرات و نوشته های ایشان در فقه نمایانگر این امر است.

حجت الاسلام قپانچی تاکید کرد: شهادت آقا مصطفی مانند حیاتش واقعا با برکت بود، چرا که بلافاصله انقلاب ملت ایران شروع شد و گرنه امام خمینی (ره) در آن شرایط در نجف کاملا غریب بود و زیر نظر ماموران امنیتی قرار داشت. ملاقات و رفت و آمد وی حداکثر شب ها به زیارت امیرالمومنین محدود بود، وزائران در حرم یا خیابان ایشان را می دیدند وابراز ارادت می کردند.

امام جمعه نجف اشرف گفت: امام خمینی (ره) در آن زمان واقعا در نجف غریب بود، اما لطف خدا، عرفان، شخصیت الهی و صبر وی باعث شد که خداوند از وفات فرزندشان فرصتی برای اسلام و انقلاب ایجاد کند که اسلام در ایران پیروز و جمهوری اسلامی برپا شود.

امام جمعه نجف اشرف شهادت مصطفی خمینی را علت قیام ملت ایران، سرنگونی شاه وپیروزی اسلام و جمهوری اسلامی در ایران دانست وافزود: در مجالس ختم وی در قم، تبریز و شیراز ودیگر شهرها برای اولین بار فریاد مرگ بر شاه شنیده شد. آن زمان واقعا تعجب اور بود که چگونه ممکن است در مسجد اعظم قم، فریاد مرگ بر شاه سرداده شود.

وی افزود: پس از این حادثه بود که شعار مرگ بر شاه فراگیر شد و نهایتا شاه رفت و امام آمد و اسلام پیروز شد، منشاء این تحول بزرگ از نظر تاریخی، مجلس ختم مصطفی خمینی بود.

حجت الاسلام قپانچی از ملت ایران که با صبر و فداکاری و علاقه به آیت الله العظمی آقای خامنه ای رهبر معظم انقلاب راه شهید مصطفی خمینی را ادامه دادند قدردانی کرد./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات