۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۵۶۲۴۷۹
معاون پژوهش بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی:

قاضی نورالله شوشتری مظلومانه شهید شد

نصرآبادی با بیان اینکه کتاب مجالس المؤمنین یک تذکره است، گفت: قاضی نورالله شوشتری غریبانه و مظلومانه زیست و شهید شد.
معاون پژوهش بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، سید محسن ناجی نصرآبادی، معاون پژوهش بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی پیش از ظهر امروز در همایش بین المللی قاضی سید نور الله شوشتری، با بیان اینکه کتاب ارزشمند مجالس المؤمنین را سالهای متمادی در دست علما داشتیم، خاطرنشان کرد: بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی در زمان تولیت آیت الله واعظ طبسی تصمیم به احیای این کتاب گرفت که در این باره نخست نسخه شناسی این اثر دنبال شد.

معاون پژوهش بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه از کتاب مجالس المؤمنین 250 نسخه در کتابخانه های مختلف، ایران، هند و دیگر کشورها شناسایی شد، تصریح کرد: در راستای احیای کتاب مجالس المؤمنین در گروه تصحیح متون بنیاد پژوهش های آستان قدس نسخه های مختلف جمع آوری و سپس از آن کار کارشناسانه درباره نسخه ها آغاز شد.

این محقق افزود: حدود 10 نسخه درجه یک مجالس المؤمنین ملاک کار قرار گرفت و در نهایت نسخه هزارو 10 کتابخانه مجلس مبنای کار و استنساخ قرار گرفت.

نصرآبادی مجالس المؤمنین را یک تذکره برشمرد که در آن شرح حال دانشمندان، علما، فیلسوفان و متصوفه جمع آوری شده است.

وی با بیان اینکه مجالس المؤمنین از جنبه ادبی در مقایسه با تذکره های فارسی از جمله عرفات العاشقین بسیار بالاتر است، افزود: قاضی شهید از منابع بی شمار درجه اول اهل تسنن و کهن شیعی استفاده کرده گرچه امروزه موجود نیستند.

معاون پژوهش بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی اضافه کرد: در بسیاری از نسخه های مجالس المؤمنین، حواشی متعددی از خود مؤلف، فرزندان و علما وجود دارد که همگی شناسایی و استنساخ شدند.

این محقق مستند کردن، اعراب گذاری بسیاری از نام ها، تهیه فهرست تفصیلی برای راحتی کار مراجعه کنندگان را دیگر کارهای صورت گرفته بر کتاب مجالس المؤمنین برشمرد و گفت: تصحیح احقاق الحق در بنیاد پژوهش های آستان انجام و جلد اول آن در اواخر تابستان منتشر می شود.

نصرآبادی با بیان اینکه قاضی نورالله شوشتری غریبانه و مظلومانه زیست و شهید شد، تصریح کرد: در یک دوره قاضی شهید، نسخه هایی از کتابخانه آستان قدس را که مهمور به مهر کتابخانه بود، در هند یافته و پس از خریداری به کتابخانه آستان قدس بازگرداند.

وی به اهمیت کتابخانه قاضی نورالله شوشتری و شناسایی آثار در دسترس وی اشاره کرد و گفت: قاضی نورالله شوشتری بسیاری از تألیفات را خود به تنهایی انجام و استنساخ می کرد و حتی بر برخی آثار شروح متعددی نوشت./9456/پ203/ب1

ارسال نظرات