۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۵۸۶۷۲۲
آیت‌الله رشاد:

تضییع حقوق دیگران سرپیچی از دستورات الهی است

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه تضییع حقوق دیگران سرپیچی از دستورات الهی است، گفت: کسانی که دیگران را امر و نهی می‌کنند خود نیز باید تابع آن اوامر و نواهی باشند.
جلسه درس خارج اصول آیت الله رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز پیش از آغاز درس خارج فقه که در همین حوزه علمیه برگزار شد، با اشاره به حکمت 157 نهج البلاغه گفت: امیرمومنان علی(ع) فرمودند: از زمره کسانی مباش که دیگران را ارشاد می‌کند و خود را اغوا، دیگران را به راه درست و صحیح راهنمایی می‌کند اما خود دچار غفلت است.

وی افزود: همچنین حضرت فرمودند: بعضی افراد به آگاهی بخشیدن به دیگران اهتمام جدی می‌ورزند اما در پی کسب آگاهی برای خود نیستند؛ سبب شگفتی است که انسان همان عملی را مرتکب می‌شود که دیگران را از آن نهی می‌کند و از آن راهنمایی‌هایی که به دیگران عرضه می‌دارد، غفلت می‌ورزد. حضرت علی(ع) از چنین رفتاری پرهیز دادند و فرمودند به مانند چنین افرادی نباشید.

آیت‌الله رشاد ادامه داد: همچنین حضرت فرمودند: از جمله آن دسته افرادی نباش که اطاعت و تبعیت می‌شوند اما خود از کسی اطاعت و تبعیت نمی‌کنند و اهل نافرمانی و معصیت هستند؛ گرچه این افراد در موقعیتی هستند که هر آنچه می‌گویند دیگران آنی می‌پذیرند، اطاعت می‌کنند و انجام می‌دهند اما خود انسان‌هایی نافرمان و طغیان‌گرند؛ اگر اطاعت و تبعیت خوب است برای همه باید خوب باشد و اگر عصیان و نافرمانی بد است باید برای همه بد باشد.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران بیان داشت: این وضعیت اسفناک‌ترین حالتی است که می‌توان تصور کرد که شخصی در جامعه‌ از جایگاه و مقامی برخوردار باشد و کلامش نافذ و دستورش جاری باشد و دیگران را امر و نهی کند اما خود موظف به انجام آن امر و نهی نباشد و اهل معصیت باشد.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) در ادامه ابراز کرد: این دسته افراد در موقعیتی هستند که دستوراتشان اطاعت می‌شود اما خود انسان‌های مطیعی نیستند؛ این بسیار دردناک است که دیگران گردن به انجام اوامر او بنهند اما خود از دستورات الهی سرپیچی کند؛ گاه پیش آمده انسان نسبت به کسانی در جامعه اعتماد داشته و به آنان خوش بین بوده اما بعد فاش شده که باطن‌ آنها با ظاهرشان بسیار فاصله دارد و آن گونه که دیگران نسبت به او تصور داشتند نبوده است.

آیت‌الله رشاد خاطرنشان کرد: حقوق چنین انسانی را دیگران ادا کرده اما او حق دیگران را ضایع می‌کند او به حقوق خود وفادار است اما به حقوق دیگران وفا نمی‌کند و عهد شکن است./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات