۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۶۰۸۳۸۱
آیت الله علم الهدی:

شکست برای مومنان معنا ندارد

شکست برای مومنان معنا ندارد
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: شکست ظاهری در میدان جنگ برای مومنان شهادت است و شهادت شکست به حساب نمی آید، بلکه پیروزی عظیم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی عصر امروز در جلسه تفسیر سوره احزاب که در مهدیه مشهد برگزار شد با بیان آیه «وَرَدَّ اللَّهُ الَّذِينَ كَفَرُوا بِغَيْظِهِمْ لَمْ يَنَالُوا خَيْرًا ۚ وَكَفَى اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ الْقِتَالَ ۚوَكَانَ اللَّهُ قَوِيًّا عَزِيزًا»، گفت: کفار در جنگ احزاب شکست مفتضحانه ای خوردند و به علت اینکه اصلا فکر شکست خوردن را با برآوردهای خود از قدرت و تجهیزات لشکر مسلمانان نمی کردند، از این شکست دچار غیظ فراوانی شدند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با شرح تفاوت میان غیظ و غضب افزود: غیظ بالاترین درجه خشم و عصبانیت و از غضب بالاتر است، به گونه ای شدت جریان خون در فرد به بالاترین حد خود می رسد. خداوند در آیه ای از قرآن به کفار می فرماید: «آنقدر در غیظ باشید تا توسط آن هلاک شوید».

امام جمعه مشهد با اشاره به آیه «قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنَا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ ۖ وَنَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِكُمْ أَنْ يُصِيبَكُمُ اللَّهُ بِعَذَابٍ مِنْ عِنْدِهِ أَوْ بِأَيْدِينَا ۖ فَتَرَبَّصُوا إِنَّا مَعَكُمْ مُتَرَبِّصُونَ» افزود: خداوند در این آیه شکست و یا پیروزی مسلمانان را پیروزی می خواند. چرا که اگر مسلمانان شکست بخورند به شهادت می رسند و این فوزی عظیم است و اگر هم در جنگ پیروز شوند و بر کفار غلبه یابند، پیروزی دنیایی را کسب می کنند. باید دانست که شکست برای مومنان معنا ندارد.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: در ایام دفاع مقدس و در شب های عملیات با اینکه برخی از عملیات ها لو رفته بود، رزمندگان در زیر آتش سنگین دشمن به مسیر خود ادامه می دادند و اعتقاد داشتند که با پیشروی خود یا دشمن را اسیر می کنند و یا به شهادت خواهند رسید. در آن لحظات اینگونه نبود که آنان با مشاهده آتش سنگین دشمن عقب بکشند.

وی آرزوی کفار برای مومنان را دارای حسن و پیروزی دانست و خاطر نشان کرد: قرآن می فرماید که اگر کفار پیروز شوند به خاطر این است که خداوند میدان را برای اعمال بیشتر جنایت و گناه آنان باز کرده است تا با افزوده شدن کفر شان عذاب آنان را در آخرت بیشتر کند. در غیر این صورت و در صورت شکست کفار آنان در همین دنیا و به دست مومنان کشته و عذاب خواهند شد.

آیت الله علم الهدی با بیان آیه «وَكَفَى اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ الْقِتَالَ ۚ وَكَانَ اللَّهُ قَوِيًّا عَزِيزًا» تصریح کرد: بر خلاف دو جنگ بدر و احد و تصور کفار مبنی بر فتح مدینه و قلع و قمع مسلمانان، این جنگ برای مسلمانان هیچ شهید و جانبازی نداشت و مسلمانان بدون درگیری بر کفار غلبه یافتند. یکی از دلایل پیروزی راحت مومنان در این جنگ هلاکت عمروابن عبدود توسط امیرمومنان(ع) بود./861/پ202/ب1

ارسال نظرات