۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۶۶۸۴۲۶
به مناسبت هفته کتابخوانی؛

تمام ابعاد شخصیت در نوشتن کتاب باید لحاظ شود

تمام ابعاد شخصیت در نوشتن کتاب باید لحاظ شود
وقتی از یک شخصیت مهم مطلبی بیان می کنیم باید به فضاهایی که این شخصیت در آنها بوده مثل شهر و خانه توجه بیشتری شود.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، ویژه برنامه نقد و بررسی کتاب دخترماه روایتی داستانی از زندیگی حضرت فاطمه معصومه(س) به قلم سارا عرفانی، همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی امروز یکشنبه 25 آبان ماه در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) کتابخانه فاطمی، سالن حضرت خدیجه(س) برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام دکتر ابوالفضل هادی منش و حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری به عنوان ناقد کتاب حضور داشته و به نقد این کتاب پرداختند و خانم سارا عرفانی نویسنده این کتاب به نقد های انجام شده پاسخ داد.

حجت الاسلام دکتر هادی منش ضمن تقدیر و تشکر از خانم عرفانی بابت زحمات انجام گرفته در این کتاب گفت: ما باید در نوشته های خود توجه ویژه ای به فضای صدور و زمانی که می خواهیم داستانی را نقل کنیم داشته باشیم، همانطور که در نقل احادیث هم توجه به فضای صدور حدیث بسیار مهم است.

تمام ابعاد شخصیت باید دیده شود

عضو انجمن تاریخ حوزه با اشاره به توجه تاریخی کم در این کتاب اظهار داشت: متأسفانه در این کتاب فضای تاریخی و نقل های تاریخی درست دیده نشده و من توصیه ام این بود که در چنین کارهایی باید یک کارشناس تاریخی در کنار خانم عرفانی می بود تا این کتاب به اشکالات و نقد های تاریخی نمی خورد.

وی گفت: وقتی ما از یک شخصیت مهم مطلبی را بیان می کنیم آن هم شخصیتی مثل حضرت فاطمه معصومه(س) باید فضاهایی که این شخصیت در آنها بوده مثل شهر، خانه و ... توجه بیشتری شود و بدون توجه به این ابعاد زود وارد داستان نشد.

حجت الاسلام هادی منش ضمن توجه دادن به تفاوت اسطوره و واقعیت بیان داشت: در این کتاب اسطوره با واقعیت دچار خلط شده و فاصله این دو با هم در این اثر رعایت نشده است.

استاد حوزه علمیه ضمن توجه دادن به حدیث در این کتاب اظهارداشت: در این کتاب توجه به حدیث انجام نگرفته و باید دقت داشت که یک نقل و یک کلمه اشتیاه می تواند تبعات بدی را به همراه داشته باشد.

وی در ادامه گفت: در روایتی از پیامبر(ص) آماده است که ایشان فرمودند: اِنّی تارِک فِیکُمُ الثَّقَلَیْن کِتابَ اللهِ وَ عِتْرَتی ...» ولی در برخی از روایات، به جای «عترتی»، «سنتی» وارد شده و همین یک کلمه بعضی وقت ها باعث موضع گیری و شکل گیری حتی داعش می شود. بنابر این نقل درست بسیار مهم و حیاتی است./826/

ارسال نظرات