۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۶۸۴۴۰۲
آیت الله فاضل لنکرانی در جمع خیرین:

بالاترین مستحب خدمت به مردم است

بالاترین مستحب خدمت به مردم است
خراسان رضوی - آیت الله فاضل لنکرانی تقویت ولایت را سبب معرفت و مرتبت بیشتر نزد خدا دانست و خدمت به خلق را در بین مستحبات بالاترین مستحب معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درجمع گروهی خیَّر در مرکز تخصصی مطالعات تطبیق مذاهب اسلامی خطاب به مهمانان گفت: خوشحالم که خدمت شما دوستانی هستم که در مسیر کاهش آلام مسلمین خدمت می کنند و این واقعا رضایت امام زمان (عج) و رضایت خداوند تبارک و تعالی را در پی دارد.

ولایت قوی تر، معرفت و مرتبت بیشتر

آیت الله فاضل لنکرانی در واکنش به ترکیب اعضای این گروه خیریه، از جهت علمی و فکری آن را ارزنده خواند و با بیان اینکه من در کشور چنین موردی را سراغ ندارم گفت: این از عنایات امام رضا علیه السلام است که چنین گروهی در اینجا شکل گرفته و من امیدوارم قدر این مجموعه را بدانید و روز به روز بنیان آن را مستحکم تر کنید.

وی افزود: روشن است که اگر بخواهید موفق باشید باید مساله ولایت را در خودتان روز به روز قوی تر کنید ولایت هر چه قوی تر باشد معرفت و مرتبت انسان در پیش خدای تبارک و تعالی بیشتر می شود. با آن اعتقاداتی که داریم اگر کسی معتقد به اهلببیت علیهم السلام و محب آنان نباشد محال است به خدا تقرب پیدا کند.

وی ادامه داد: این امری شعاری نیست آیات و روایات فراوان بر آن دلالت دارد من پیشنهاد می کنم ماهی یک بار دو ماه یک بار یکی از روحانیون برجسته برای شما بحث داشته باشند یا یکی از خودتان مباحث معرفتی که زیربنای کارهای شماست را بیان کند تا برای شما مشهود باشد که من جاء بالحسنه کسی که در روز قیامت حسنه ای همراه خودش بیاورد خداوند ده برابر آن را آنجا به او می دهند علاوه بر آن آثاری که در دنیا دارد.

هیچ مستحبی بالاتر از خدمت به خلق نیست

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار بیان داشت: ناقل مطلب معروف والد مرحوم ما در مورد خدمت به خلق آقای قالیباف رئیس مجلس هستند که این گفته ایشان ریشه معارفی روشنی دارد شما در روایات اگر بررسی کنید بعد از ایمان و عبادت خدای تبارک و تعالی در میان امور مستحب هیچ امری بالاتر از خدمت به خلق نیست!

وی افزود: امام حسن علیه السلام در حال طواف مستحب بود کسی عرض حاجتی داشت ایشان طواف را رها کرده و حاجت او را برآورده می کند روایاتی که در این زمینه وجود دارد غوغا است و پیشنهاد می کنم که برای شما این روایات را بخوانند و مطرح و تحلیل کنند.

وی ادامه داد: داریم که کسی قضای حاجت یک مومنی را داشته باشد عملش از یک حج بالاتر است، از هزاران طواف بالاتر است پس اصل این کلام ریشه روایی دارد من نظیر این را در فرمایش امام هم دیدم که فرمودند گمان نکنم در میان مستحبات، مستحبی بالاتر از خدمت به مردم باشد.

مستحبات توفیق خدمت را افزون می کند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: آنچه گفتیم به این معنا نیست که شما نماز شب را رها کنید زیارت عاشورا نخوانید این را خیلی ها از من سوال کردند گفتم شاید مرحوم والد ما به مسئولین این نکته را بیان کردند که مسئول وظیفه اش این نیست که در اتاقش مشغول ذکر گفتن و انجام مستحبات شود بلکه باید برود سراغ خدمت به مردم!

وی افزود: ما هر چه بخواهیم توفیق بیشتر درخدمت به مردم داشته باشیم زیربنای آن همان است یعنی اهل نماز شدی خداوند یک افق هایی را باز می کند و توفیقات شما در این مسیر زیاد می شود عده ای هستند میلیاردها ثروت دارند اما یک ریال اصلا به فکرشان خطور نمی کند دست بیچاره‌ای را بگیرند این نماز شب، قرائت قرآن، مراقبت از نفس یک نورانیتی برای شما ایجاد می کند که در همه این زمینه ها توفیقاتتان زیاد می شود.

درعمل خیر انسان بر غیرانسان مقدم است

آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: اولویت اول شما این باشد که واقعا کسی که گرسنه است آن کسی که نیاز دارد به او رسیدگی شود. این هم در فرمایشات والد ما بود و مقلدین ایشان می آمدند و سوال می کردند که ما می خواهیم بخشی از این وجوهات را خرج فلان ساختمان بکنیم ایشان می فرمودند نه، انسان برغیر انسان مقدم است جان انسانها را نجات دهید مخصوصا در این زمانه که فقر و نیازمندی غوغا می کند.

وی افزود: این ساختمان را 5 سال دیگر ممکن است بسازند یا مدرسه را بعدا بسازند اما امروز خانواده هایی به خاطر فقر متلاشی می شوند چقدر طلاق به خاطر این مسائل به وجود می آید افرادی هستند که ماهها گوشت و غذای گرم نخوردند پس مساله این است که انسان برغیر انسان مقدم است.

در کنار خدمت به مردم به فکر حفظ دینشان باشید

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار بیان داشت: در کنار این مسئله به فکر حفظ دین مردم باشید ببینید مراکزی که موثر در تقویت دین مردم است این مراکز را شناسایی و کمک کنید طلبه یا دانشجو را شناسایی کنید خیرین باید یک فکری در زمینه تقویت دین کنند.

وی افزود: نماینده ای از ایران در واتیکان بود 20 سال پیش نقل می کرد که درسال گذشته از مسیحی های ایران 10 میلیون دلار برای واتیکان پول فرستادند 20 سال پیش! این در پیروان همه مذاهب هست در اسلام مساله خمس و زکات مطرح شده، فراتر از این افرادی که تمکن دارند اقدام کنند برای دفاع از دین، این حمایت از ساختن چند تا مسجد ثوابش بیشتر است این اعتقاد ماست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: آنهایی که تنبل هستند و کار نمی کنند اصلا به آنها هیچ توجهی نکنید مگر این که از فقر به جان دادن و عُسر و حَرَج رسیده باشد اسلام با این مطلب مخالف است یک قاعده ای است که حضرت می فرمایند «ملعون من کان کلّ علی الناس» کسی که کَلِّ بر مردم است این ملعون است یعنی کسی که صبح چشم باز می کند و می بیند از مردم چه کسی غذای او را می آورد چه کسی لباس او را می آورد این کَلَّ بر مردم شده است.

وی افزود: سال 89 در تلویزیون برنامه زنده ای بود که بعدا برای مسئولین برنامه مشکلاتی ایجاد شد، آن زمانی که همه مردم به به می کردند از یارانه ها و اینها، من در آن برنامه گفتم یارانه با روح دین ما سازگاری ندارد ریشه اصلی مشکلات اقتصادی ما این است که ما مردم را متوقع کردیم که دولت به مردم بسته غذایی و غیره بدهد مسئولین مردم را بیکار کردند در تمام دولتها و کاری به این دولت و آن دولت ندارم در حالی که در دول دیگر سیاست ها و برنامه هایی وجود دارد که هر جوان باید دنبال کار برود.

وی ادامه داد: یکی از تجار اهل دانشگاه  می گفت 6 میلیون تقاضای کار وجود دارد و 3 میلیون هم بیکارهستند که سرکار نمی روند و نمی خواهند بروند!

آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: مرحوم آقای عسگرآبادی بعد از فوت والد ما آمدند با مسئولین کمیته امداد دیداری در قم داشتند که گفت سال گذشته یک میلیون و خورده ای تحت پوشش داشتیم و امسال دو میلیون تحت پوشش داریم. من عصبانی شدم و گفتم آقای عسگرآبادی 30سال از انقلاب می گذرد و شما باید بگویی سال گذشته یک میلیون تحت پوشش داشتیم و امسال هشتصد هزار تا نه اینکه آمار بالا برود این ضعف و اشکال است.

وی افزود: پیرمرد با آن نجابتی که داشت گفت فرمایش شما درست است. متاسفانه در نظام ما یک بخش بهزیستی، یک بخش کمیته امداد، یک بخش بیمه و ... همینطور مردم را عادت دادیم که کَلَّ بر مسئولین و نظام باشند. سوبسیت هایی که داده می شود برق و آب از همه جای دنیا ارزان تر است نان از همه جا ارزان تر است بنزین و انرژی و هر چه بگویید از همه جا ارزان تر است و دولت همینطوری سوبسیت می دهد. عقیده من این هست که به مددجوهای تنبل توجهی نکنید اصلا دوراینها را در مجموعه خودتان یک خط قرمز بکشید.

وی در پایان گفت: تردید نکنید که شیعه بر غیرشیعه مقدم است و ایرانی و غیر ایرانی هم ندارد اما شیعه بر غیرشیعه مقدم است این روح دین و در روایات ماست. البته اگر غیرشیعه هم جانش در خطرو ممکن است از دنیا برود کمک کنید  مسلمان است اما خدمت به والیان اهلبیت با کسانی که اعتقادی ندارند به هیچ وجه قابل مقایسه نیست./933

جواد رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
sid
Iran, Islamic Republic of
۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
صحبت های ابن اقا خیلی جالبه و مرتبه یعنی این شاخه اون شاخه نمیشه
0
0