۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۶۸۶۷۵۸
به مناسبت ماه محرم؛

پرونده عاشورای انسان ساز از سوی خبرگزاری رسا منتشر شد

پرونده عاشورای انسان ساز از سوی خبرگزاری رسا منتشر شد
پرونده «عاشورای انسان‌ساز» برآن است به بررسی ۳ بستر مسجد، هیئت و خانه بپردازد تا قوت‌ها، ضعف‌ها و عملکرد هرکدام در حوزه توسعه و تقویت سرمایه اجتماعی را آسیب شناسی کند.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دل سیاهم با لباس مشکی چندساله‌ام هم‌آهنگ می‌شوند و برضرب سنج و دمادم رشته‌های گناه به لرزش در می‌آید و اشک است که برگ برگ سیئات ریخته شده را شسته و بر داغی صورتم خشک می‌کند. محرم آمد و چند روزی از آن گذشت؛ اما هستند که برای به دست آوردن رزق هرچه بیشتر خود از دستان سیدالشهدا علیه السلام، عاشورا چله گرفتند و مدام با خود ایام نزدیک شدن به محرم را مرور می‌کردند.
 
صدای استخوان دلتنگی بین دستورالعمل‌ها به راحتی شنیده می‌شود و فشاری که قفس به قلب وارد می‌کند نزدیک است که قلب را از تپیدن بازدارد و بر قاب طلایی و قرمز شش‌گوشه به سکوت بیاندازد. دوسال! دوسال فراق دیگر در توان نیست. آن روز‌هایی که دست قطع شده دزدان و زائران به سختی از یکدیگر تمایز داده می‌شد و پیرزنی عراقی برای زیارت مرقد اباعبدالله الحسین (ع) دومین دست خود را هم به تیغه تیز شمشیر مأموران سپرد، ما در غل و زنجیر‌های سازمان به ظاهر مستقل! بهداشت جهانی گیر کرده و نیرو‌های تکنوکرات که بر مسند وزارت، معاونت و مشاور تکیه زده‌اند، اندک توجهی به کارشناسان و دانشمندان مسلمان نمی‌کنند و تماما چشمانشان دوخته به تأیید سازمان بهداشت جهانی است.
 
اما چشم ما ملت امام حسینی و انقلابی، نه دیپلمات! به باز شدن مسیر کربلا برای اربعین و تمام شدن هرچه زودتر کرونا دوخته شده است. کربلایی که کرب آن با تمام حزن‌ها متفاوت است و از غمش آدمی ساخته می‌شود. درود بر روح ملکوتی امام راحل که فرمود محرم و صفر است که اسلام را زنده نگهداشته است و این یعنی دستگاه انسان سازی در بطن جامعه وجود دارد و اگر تمام حکومت‌ها، نهاد‌ها و سازمان‌ها پای نابودی آن کمر همت ببندند، باز مادران در اندورنی خانه خود لباس مشکی و دستمال سبز را به تن فرزند شش ماهه خود می‌کنند و دختر سه ساله خود را با چادر سیاه به نزد پدر می‌برند.
 
فرصت سرمایه سازی محرم و صفر توسط ائمه معصومین به علمای دوران قبل از غیبت و بعد از آن به امانت داده شد تا بتوانند برای تشکیلات تشیع اصیل، نیرو‌هایی تربیت کنند که از همان بدو تولد با تربت امام حسین کام باز کرده و با دستمال اشک برای سیدالشهدا یا مقداری تربت در داخل قبر گذاشته شوند. محرم و صفر بستری برای توسعه، تقویت و ارتقای سرمایه اجتماعی تشیع است و امروز که حکومتی اسلامی برپایه ولایت فقیه در دست داریم، سرمایه سازی در ابعاد بسیار وسیع‌تری باید باشد و کم کاری‌های بسیاری از جانب پدر و مادرها، مسؤولان و روحانیون و به خصوص بزرگانی که به درستی بزرگی نکردند، صورت گرفته است.
 
پرونده «عاشورای انسان‌ساز» در سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا برآن است تا با مجموعه‌ای از مقالات، مصاحبه‌ها و نشست‌ها به بررسی ۳ بستر مسجد، هیئت و خانه بپردازد تا قوت‌ها، ضعف‌ها و عملکرد هرکدام در انسان سازی و اندیشه سازی را آسیب شناسی کند و در انتها راهکار‌هایی برای برون رفت از دوری خانواده‌ها از باطن حسینی، انحراف هیئات و کم شدن محتوای اصیل شیعی در میان مداحان و شعرا، خاموش کردن چراغ مساجد از ترس کرونا و... و همچنین برای توسعه، تقویت و ارتقای سرمایه اجتماعی شیعه و انقلاب ارائه خواهیم کرد.
ارسال نظرات