۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۷۰۳۶۸۰
مدیر حوزه های علمیه خواهران عنوان کرد؛

نقش حوزه‌ علمیه در تمدن سازی/ آینده را حوزه‌های علمیه خواهند ساخت

نقش حوزه‌ علمیه در تمدن سازی/ آینده را حوزه‌های علمیه خواهند ساخت
حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور گفت: اهمیت رهبری جامعه زنان توسط خواهران طلبه فرهیخته در اساسنامه حوزه های علمیه تصریح شده است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین استاد عبدالکریم بهجت پور، در آیین تکریم و معارفه مدیر جدید حوزه علمیه خواهران استان البرز در کرج، ضمن اشاره به جایگاه و نقش حوزه‌های علمیه در فرآیند تمدن سازی و مسیری که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به روی جامعه اسلامی گشودند، بیان کرد: بی تردید عامل صلاح و سداد جامعه، حضور بانوانی است که بتوانند نسل عاشورایی و انقلابی تربیت کنند، خود دارای نگاه والا و عالی باشند و به خوبی بتوانند به عنوان جریان مکمل چالشگری با دنیای استکبار و کنش‌گری اجتماعی و فرهنگی درون کشور ایفای نقش کنند.

وی ادامه داد: مادران شهدا و ایثارگران، مادران اهل مسجد، مادران اهل مبارزه، معلوم است از چه خاستگاه و فرهنگی برخوردارند و از کجا اشراب شده اند، چه شخصیت و ویژگی دارند و دقیقاً با حفظ این ویژگی ها و اعتلای آن هاست که می توان آینده را مثبت ارزیابی کرد و از امروز فهمید که عاشورا هنوز هم در این کشور جوشش خواهد داشت. وقتی که چنین نسلی و چنین جمعیتی از بانوان وجود داشته باشند، فضیلت، پاکدامنی، تقوا، حرکت در تراز انقلاب و آمادگی برای ایثارگری به پای ارزش‌های اسلام و انقلاب در آینده هم به قدر کافی و لازم وجود خواهد داشت.

مدیر حوزه های علمیه خواهران اظهار داشت: شاید ما فرمایشات حضرت امام(ره) که می فرمود: «در نهضت ما زنان جلوتر از مردان یا پا به پای مردان بودند.» آن روزها خیلی برایمان قابل درک نبود؛ اما هرچه انقلاب جلوتر رفت و حساسیت دشمن را بر روی قشر بانوان و دختران بیشتر دیدیم و آرزوی این که چادرها از سرها کنده شود و شرکت در مراسم معنوی از سوی زنان به شدت متمایل به دین و ارزش های دینی تقلیل پیدا کند، اهمیت این فرمایش امام را به خوبی درک کردیم.

مفسر قرآن کریم، ضمن اشاره به این که امروز اگر کسی بتواند رهبری نسل خواهران را به عهده بگیرد، پیروز میدان خواهد بود، افزود: تدبیر دوراندیشانه ی مقام معظم رهبری که مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران را تشکیل دادند و دستور دادند این دستگاه روز به روز هویت ویژه خودش را پیدا کند و مصوبه اخیر که حضرت ایشان به عنوان اساسنامه ی حوزه های علمیه بیان فرمودند و حد اختیارات و میزان شاخص شدگی و امتیازات حوزه ی خواهران را بازهم بالا بردند، نشانگر اهمیتی است که به مسأله رهبری جامعه زنان توسط خواهران طلبه فهمیده و فرهیخته قائل شده اند.

وی با تأکید بر نقش کنش‌گری اجتماعی و فرهنگی حوزه های علمیه برادران و خواهران یادآور شد: تحقق دین در عرصه های مختلف زندگی محصول تلاش این دو دستگاه مکمل هم و این دو بال تربیت دینی است. شهید مطهری در نگاهی که به روحانیت داشتند می فرمودند اگر یک نسل یا یک سده روحانیت از مردم گرفته شود، چیزی از دین باقی نخواهد ماند. بنابراین مسأله نگه داشتن حوزه های علمیه در تراز مذهب و در تراز انقلاب، جزء راهبردی ترین اقداماتی است که برای مدیریت آینده کشور باید به آن توجه نمود.

حجت‌الاسلام والمسلمین استاد بهجت پور گفت: آینده را حوزه های علمیه خواهند ساخت، بخش ارزشمند آینده به دست حوزات علمیه رقم خواهد خورد. توسعه و پیشرفت کشور، مرهون تلاش‌های همه اقشار و همه دستگاه‌هاست، اما مسأله انقلاب و مسأله مذهب و سبک زندگی براساس مکتب و مذهب، رسالت و کارویژه حوزات علمیه است.

وی بیان داشت: در تقسیم کاری که صورت می گیرد، چالش های اجتماعی که مربوط به بانوان است، کارویژه حوزه های علمیه خواهران است، ما در کنار برادرانمان در حوزه های علمیه فعالیت های مشترک زیادی داریم، لکن برای مسائل مربوط به زن و خانواده باید وظیفه ویژه ای بر دوش خود احساس کنیم. ما نمی توانیم نسبت به تقلیل نسل جوان و فرزندآوری و جمعیت مناسبی که انقلاب و شادابی جامعه را نگه دارد، بی تفاوت باشیم، ما نمی توانیم از مسأله ازدواج جوانان به سادگی بگذریم، ما نمی‌توانیم ناصبوری و ناپایداری زندگی های مشترک را ببینیم و نسبت به آن واکنش مناسب و در خور از خودمان نشان ندهیم. حوزه علمیه و به خصوص خواهران باید در این زمینه مسئولیت مستقیم داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت پور، به تلاش برای مرجعیت ملی و بین المللی حوزه های علمیه خواهران در حل مسائل زن و خانواده اشاره کرد و گفت: باید مراقب شتاب مشکل و چالشی که در آن به سر می بریم، باشیم، انرژی هایمان را باید متمرکز و متراکم کنیم، سازو کارها در مدارس و در مدیریت های استانی اصلاح شود، شبکه سازی ها باید صورت بگیرد، مجموعه انرژی های اهل انقلاب، اهل حوزه، اهل فرهیختگی باید به شدت بالا برود و با تمرکز انرژی ها، شتاب مناسب برای حل مشکلات و مسائل را داشته باشیم.

ارسال نظرات