۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۷۱۸۷۵۸
معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان قم مطرح کرد؛

سجام قوه قضاییه؛ سامانه جامع ارتباط مردمی

سجام قوه قضاییه؛ سامانه جامع ارتباط مردمی
حجت الاسلام یزدی سامانه سجام را بستری مناسب برای ارتباط با بالاترین مسئول قضایی برشمرد و گفت: مردم دیدبان مسوؤلان در جامعه خود هستند.

حجت الاسلام مجید یزدی معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان قم در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به معرفی سامانه سجام قوه قضاییه گفت: سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضاییه با نام سجام در کشور به وجود آمده و در دسترس عموم مردم برای مطالبه حق اجتماعی و عمومی خود قرار داده شده است.

وی با بیان اینکه تمام شهروندان در راستای اداء به تکلیف اجتماعی خود می توانند از سامانه سجام قوه قضاییه بهره مند شوند، افزود: برخی از مشکلات و آسیب ها در پیرامون محل زندگی من، شما و دیگران رخ می دهد که از چشم مسؤولین گاهی دور و مغفول می ماند لذا تک تک افراد می توانند دیدبانی برای نشاط و محیط عاری از تخلف در پیرامون خود باشند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان قم با بیان اینکه قوه قضاییه بستری فراهم کرده تا به آسان ترین شکل بدون مراجعه حضوری و بدون شناسایی تخلف را به عنوان امربه معروف و نهی از منکر الکترونیکی گزارش کنند.

حجت الاسلام مجید یزدی با اشاره به اینکه هر چیزی که موجب نارضایتی مردم در سطح عمومی جامعه شود را می توانند در سامانه سجام ثبت کرده و برای پیگیری نیز به صورت غیرحضوری اقدام کنند، اظهار داشت: پس از ثبت گزارش در کمترین زمان از سوی همکاران ما گزارش بررسی خواهد شد و بلافاصله با امضاء بالاترین مقام مسئول قضایی نسبت به رفع مشکل اقدام می شود.

وی با تشریح ثبت برخی از گزارشات مردمی و پیگیری تا حصول نتیجه یادآور شد: مشکل رشد بیش از حد برخی درختان در فرهنگیان و عبور از کابل های فشار قوی، جلوگیری از پخش چند تن تخم مرغ آلوده در قم از جمله مواردی است که دیدبان ها مردمی ثبت کرده و قوه قضاییه با ایجاد تعامل بین دستگاه های مربوطه مشکلات را برطرف کردند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان قم افزود: سامانه سجام بستری فراهم کرده است تا مردم بتوانند حرفشان را در کمترین زمان به بالاترین مقام قضایی برسانند که به فضل الهی خروجی بسیار خوبی نیز تا به الان شاهد هستیم.

گفتنی است به منظور استفاده از ظرفيت مشارکت مردمی در راستای برطرف شدن معضلات اجتماعی و پيشگيری از وقوع جرايم و رسيدگی سريع و قاطع به تخلفات و جرايم به طوری که اثر بازدارندگی داشته باشد قوه قضاييه سامانهاي تحت عنوان سجام يا سامانه جامع ارتباط عمومی مردمی)سيستم جامع اطلاعات مردمی(به آدرس  http://sajam.scpd.ir راهاندازي کرده است.

اين سامانه زير نظر اداره کل پيشگيریهای مردمی و مشارکتهای مردمی معاونت اجتماعی دستگاه قضايی اداره میشود و کارکرد آن بر مبناي خود اظهاری و داوطلبانه بودن مشارکتهای مردم در ارسال گزارشات در جهت افزايش مسئوليت اجتماعی افراد است که اثرات و فوايد آن به خود مردم بازخواهد گشت.

ورود دستگاه قضايی به گزارشات ارسالی صرفا رسيدگی قضايی نيست بلکه اولين راهکار ارسال گزارشات تاييد شده مردمی به دستگاه مورد نظر است که با تعامل و همکاری نسبت به رفع مشکل و معضل اقدام صورت گيرد.

يعنی گزارشات ارسالی منحصر به افراد و موضوعات شخصی نيست بلکه حقوق عامه هم جزو اولويتهاي اين سامانه است مثلا در اين سامانه مباحث زيست محيطی و منابع طبيعی از اهميت زيادی برخوردار است.

ارسال نظرات