۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۷۲۳۴۱۷
نماینده ولی فقیه در کاشان:

شناخت شیوه اجتهادی علمای سلف نیاز به پژوهش های عمیق دارد

شناخت شیوه اجتهادی علمای سلف نیاز به پژوهش های عمیق دارد
اصفهان – حجت الاسلام والمسلمین حسینی گفت: تاکنون کار مبسوطی از آموزش شیوه‌های اجتهادی علمای سلف مشاهده نشده و شیوه اجتهادی علمای سلف نیاز به کار پژوهشی عمیقی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی پیش از ظهر امروز در دیدار با معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه کشور گفت: معاونت پژوهش حوزه علمیه از برکات انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه معاونت پژوهش حوزه با هدف نظام بخشی به حوزه فعالیت دارد، افزود: به دلیل حساسیت حوزه در رژیم طاغوت، نظم حوزه در بی نظمی حوزه تعریف شده بود، اما با پیروزی انقلاب اسلامی جهان تشنه بودن معارف اسلامی شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی به لزوم شناسایی شیوه‌های درس خارج اشاره کرد و گفت: استفاده از شیوه‌های اجتهادی شیخ اعظم و مرحوم خراسانی، شیخ مفید و یا مرحوم خوئی، امام و رهبر معظم انقلاب روش و مسیر اجتهاد را به طلاب نشان می‌دهد و کمک بزرگی به طلاب می کند.

به گفته وی تاکنون کار مبسوطی از آموزش شیوه‌های اجتهادی علمای سلف مشاهده نشده است و شیوه اجتهادی علمای سلف نیاز به کار پژوهشی عمیقی دارد.

نماینده ولی فقیه در کاشان همچنین به لزوم آموزش شیوه مدیریت رهبر معظم انقلاب تأکید کرد و افزود: پرز دکوئیار دبیر کل سازمان ملل در دیدار با رئیس جمهور وقت ایران رهبر معظم انقلاب اعلام کرد، ایشان کجا تحصیل کرده است که من با سابقه ۳۰ سال در کار‌های کلان دنیا مثل امروز ذلیل نشده بودم که به ایشان اعلام شد رهبر معظم انقلاب در مدرسه امام صادق (ع) درس خوانده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی ادامه داد: پوتین نیز در دیدار با رهبر معظم انقلاب از رهبر معظم انقلاب سوال کرد، باید چکار کند تا روسیه رهبری همچون شما داشته باشد که ایشان می‌فرمایند، حوزه علمیه در روسیه تأسیس کنید.

وی با اشاره به اینکه در یک دوره‌ای حوزوی‌ها را بی سواد و دانشگاهیان را بی دین خطاب می‌کردند، گفت: این تفکر سبب شد تا شهیدان مطهری، بهشتی و مفتح وارد دانشگاه‌ها شوند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی با بیان اینکه هنوز نتوانسته ایم محققان و اساتید برجسته حوزه که روزانه بیش از ۱۷ ساعت فعالیت علمی دارند را معرفی کنیم گفت: ارتباط بین حوزه و دانشگاه سبب خواهد شد تا محققان و اساتید حوزه را به دانشگاه و محققان و اساتید دانشگاه به حوزه معرفی شود.

وی به برخی مشترکات در نظام آموزش و نیاز آن به تحقیق اشاره کرد و گفت: آیت الله بهجت می‌فرماید نخستین گام برای اصلاح جامعه اصلاح نماز است که برای این کار کتاب‌های فراوانی برای نمازخوان شدن فرزندان و با حجاب شده آن‌ها نوشته شده است.

نماینده، ولی فقیه در کاشان با تأکید موکد بر اختصاص بخشی از معاونت حوزه به مدارس ابتدایی آموزش و پرورش گفت: امروز دست مدارس آموزش و پرورش از کتب آموزشی دینی کوتاه است و معلمان نمی‌توانند پاسخگوی دانش آموزان باشند.

به گفته وی اگر برخی دانش آموزان فریب دشمن را خورده و به کف خیابان آمدند به دلیل بی توجهی به مدارس و رها شدن مدارس در سال‌های اخیر است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی به لزوم فعالیت‌های عمیق پژوهشی در راستای ایجاد انگیزه اشاره کرد و ادامه داد: ایجاد انگیزه نیازمند کار‌های پژوهشی است.

وی با اشاره به استخراج حدود بیست و پنج ظرفیت برای شهرستان کاشان، گفت: تعدد مدارس علمیه در کاشان یکی از ظرفیت‌های این شهرستان است به طوریکه حوزه کهن کاشان تنه به تنه حوزه قم می‌زند.

نماینده ولی فقیه در کاشان به اهمیت پژوهش برای جذب به حوزه و ترغیب والدین برای فرستادن فرزندان خود به حوزه اشاره کرد و گفت: در فعالیت‌های پژوهشی بیش از ۱۰ راهکار برای جذب به حوزه و ترغیب والدین برای فرستادن فرزندان خود به حوزه باید ارائه شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی در ادامه با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها باید نسبت به استخراج مشکلات منطقه خود اهتمام داشته باشد، یادآورشد: در شهرستان گردشگر پذیر کاشان با وجود این ظرفیت، تهدید بی حجابی در اماکن تاریخی را دارد که نیاز است نامه رهبرمعظم انقلاب به جوانان اروپا منتشر و در اختیار گردشگران خارجی قرارداد تا این تهدید تبدیل به فرصت تبدیل شود.

به گفته وی تعدد هیئات مذهبی در کاشان یکی دیگر از ظرفیت بزرگ این شهرستان است، اما برخی آسیب‌های هیئات مذهبی نیازمند کار‌های پژوهشی عمیقی است.

نماینده ولی فقیه در کاشان با انتقاد از موازی کار در فعالیت‌های پژوهشی در گذشته، گفت: برای موفقیت فعالیت‌های پژوهشی از کار‌های موازی کاری جلوگیری شود تا هزینه انجام شده هدر نشود./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات