۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۷۲۹۹۳۳
آیت الله اعرافی تأکید کرد؛

لزوم توجه به آثار علمی شهدای روحانی در نظامات علمی و پژوهشی کشور

لزوم توجه به آثار علمی شهدای روحانی در نظامات علمی و پژوهشی کشور
مدیر حوزه بر لزوم توجه به آثار علمی شهدای روحانی در نظامات علمی و پژوهشی کشور تأکید کرد و گفت: دستاوردهای شهدا استقلال، آزادی و پیشرفت ایران است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا،آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه در آیین رونمایی از کتاب «فرهنگ‌نامه شهدای روحانی» جدیدترین اثر منتشر شده موسسه انتشارات حوزه های علمیه که صبح امروز با حضور اصحاب رسانه در دفتر مدیر حوزه های علمیه برگزار شد، ضمن تقدیر و تشکر از خانواده های شهدا، جانبازان و ایثارگران روحانیت اظهار داشت: به نوبه خود از همه مولفان، محققان، نویسندگان و مسئولان مربوطه برای تدوین و چاپ کتاب فرهنگ نامه شهدای روحانی که اثر فاخر و جامعی در زمینه جمع آوری و تابلوی جامع شهدای روحانیت است تقدیر و تشکر می کنم‌.

وی افزود: در کتاب شهدا الفضیله و متمم های آن که از آثار علامه امینی است، تعداد شهدای روحانیت در حدود ۱۰۰۰ سال را شمارش کرده است و مجموعه آنچه که در این کتاب نوشته شده است حدود ۵۰۰ شهید بعد از عصر غیبت جمع آوری شده است؛ اما در عصر انقلاب اسلامی و امام راحل شاهد درخشش گفتمان نو و بازگشت به گفتمان ایثار و شهادت و جانبازی در راه خدا هستیم.

آیت الله اعرافی بیان داشت: عصر انقلاب اسلامی گرچه با مشقت ها و سختی هایی همراه بوده است؛ اما افتخارهای فراوانی را آفرید که یکی از افتخارات و سرمایه آن، ایجاد روحیه شجاعت، ایثار و فداکاری در راه خدا، انقلاب اسلامی و اسلام است که در این مسیر شاهد این هستیم که به شکل گسترده شهدای گرانقدری را برای ایران و انقلاب اسلامی تقدیم کرده ایم.

مدیر حوزه های علمیه  ابراز کرد: در طبقه روحانیت آنچه که تا الان جمع آوری شده است بالای ۴۰۰۰ شهید روحانی است که نسبت به اقشار مختلف بالاترین آمار است و نشانگر پیشگامی روحانیت در هنگام خطرها می باشد که مایه افتخار بوده و ما برای روحانیت و حوزه های علمیه وظیفه می‌دانیم که بیش از اقشار دیگر، در راه مردم و انقلاب اسلامی جانبازی و فداکاری کنند.

آیت الله اعرافی یکی از نکات جالب در تاریخ شهدای روحانیت را جامعیت کاروان شهدا دانست و اظهار داشت: یکی از جهات جامعیت این است که در بین چهار هزار شهید روحانیت، از طلاب سنین پایین تا علما، مجتهدین تراز و افراد مطرح با موقعیت های اجتماعی بالا وجود دارند که شامل شهدای داخل و خارج می شود.

وی افزود: در بین شهدای روحانیت از مذاهب مختلف اعم از برادران و خواهران وجود دارند که نقش های مختلفی برای آنان در جبهه و غیر جبهه برای آنان وجود داشته است و در عرصه های حاضر نیز شاهد ایثار، شهادت و جهاد هستیم و منظومه ایثار و شهادتی است که در گفتمان انقلاب اسلامی پدید آمده است و یکی از برگ های زرین این منظومه کتاب فرهنگ نامه شهدای روحانی است.

آیت الله اعرافی بیان داشت: وظیفه ما در برابر شهدای عالی مقام این است که آثار علمی شهدای روحانی همچون شهید مطهری و شهید صدر که رنگ و بوی شهادت دارند در حوزه، دانشگاه ها، آموزش و پرورش و نظامات علمی و پژوهشی آنان مورد توجه قرار گیرد.

وی ابراز کرد: توجه به وصیت نامه های شهدا، احساس وظیفه در برابر خانواده‌های ایثارگران و شهدا امری لازم و ضروری است و از همه مهمتر باید فرهنگ شهادت، ایثار و فداکاری در راه خدا را زنده نگه داشته و در همه نظامات خود بر آن توجه خاص داشته باشیم تا با عمل به این فرهنگ، بتوانیم بسیاری از مشکلات جوامع اسلامی را برطرف کنیم.

آیت الله اعرافی در پایان اظهار داشت: دستاوردهای شهدا استقلال، آزادی و پیشرفت ایران اسلامی بود که باید از این دستاورد حفاظت کرده و به آنها استمرار ببخشیم.

لزوم توجه به آثار علمی شهدای روحانی در نظامات علمی و پژوهشی کشور

 

ارسال نظرات