۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۷۵۶۳۶۳

نشست هم اندیشی اساتید دانشکده دین و رسانه برگزار شد

نشست هم اندیشی اساتید دانشکده دین و رسانه برگزار شد
به مناسبت روز معلم نشست هم اندیشی اساتید دانشکده دین و رسانه برگزار شد و مبحث «نقش دانشگاه صداوسیما در تبیین اثربخش پیشرفت های کشور و ترویج نشاط و امید ملی» به بحث گذاشته شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست هم اندیشی اساتید دانشکده دین و رسانه به مناسب گرامیداشت روز معلم عصر چهارشنبه در دانشکده دین و رسانه برگزار شد.

کمال اکبری رئیس این دانشکده با تبریک روز معلم، از تلاش اساتید دانشکده صداوسیما تشکر کرد.

در ادامه نیز هر کدام از اساتید نکات خود را در خصوص «نقش دانشگاه صداوسیما در تبیین اثربخش پیشرفت های کشور و ترویج نشاط و امید ملی» که موضوع جلسه بود بیان کردند.

آزاد با بیان اینکه دانشکده دین و رسانه می تواند در گفتمان سازی پیشرفت نقش آفرین باشد، تصریح کرد: در گذشته در یک مستند و برنامه در همین دانشکده به صورت مقایسه ای پیشرفت های ایران را بیان شده بود که بسیار کار خوبی بود؛ لازم است مشخص شود که چه اتفاقاتی در این کشور افتاده و با گذشته کشور و سایر کشورها مقایسه شود.

وی ادامه داد: لازم است دانشجویان دانشکده در تولید تقویت شود و فرصت بروز هنری به دانشجویان داده شود؛ تولید نمایشنامه و فیلمنامه باید در قالب یک جریان شکل بگیرد. دانشجویان دانشگاه به کنشگران هنری و رسانه ای تبدیل شده اند و لازم است این کنشگری تقویت شود.

این استاد دانشگاه صداوسیما با بیان اینکه این دانشگاه چند نماینده در مراکز مدیریتی سازمان دارد بیان داشت: ارتباط با دانشجویان و تقویت مهارت های آن ها در آینده سازمان تأثیر گذار هستند.

در ادامه نیز وحید حیاتی مدیر گروه هنرهای رسانه‌ای دانشکده دین و رسانه گفت: تعلیم و تربیت که در نظام کلاسیک و دوران مدرن به جوامع ما تحمیل شده است، از ارمغان های نظام صنعتی است؛ در این نظام مدیران و کارگران طبقات مختلف جامعه را تشکیل می دهند و استانداردهای جامعه ما بر اساس نظام صنعتی تنظیم شده است. مدارس یک کارخانه هستند که بچه ها را ورز می دهند و و این نظام سختگیرانه استاندارد بخشی از فردیت افراد را تحت شعاع قرار داده است و شاید در همین فرایند آموزشی بتوانیم بخشی از نبوغ افراد را به واسطه تعلیم و تربیت ایجاد کنیم و این امکان برای دانشجویان فراهم شود.

سیدعلی محمد رضوی مدیر گروه فرهنگ و ارتباطات با اشاره به نقش دانشگاه صداوسیما در تبیین اثربخش پیشرفت های کشور و ترویج نشاط و امید ملی بیان داشت: دانشگاه صداوسیما به عنوان مرکزی که وظیفه تربیت نیروی انسانی برای سازمان صداوسیما را دارد باید از درون خود دانشگاه برای ایجاد نشاط شروع کند؛ همه کادر اجرایی و علمی دانشگاه باید انتقال دهندگان اصلی نشاط به سطح جامعه باشند از این رو لازم است از سطح خرد شروع کرد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه نشاط لازم باید به دانشجو منتقل شود، تصریح کرد: با شعار و تعارفات نمی توان پیش رفت بلکه باید با نگاهی به گذشته رسالت تعریف شده را بازخوانی کرد و وظیفه خود را به عنوان کنشگر اصلی با این نگاه که چگونه نشاط ایجاد کنیم، از ظرفیت سازمان عریض و طویل صداوسیما استفاده کنیم و این نشاط را به جامعه منتقل کنیم.

چاوشی از فعالان بین الملل و از اساتید دانشکده اظهار داشت: دانشکده دین و رسانه به عنوان یک پناه برای همه ما است. حلقه مفقوده در خصوص ترویج نشاط و امید ملی «جهاد تبیین» است زیرا اگر این امر را جدی بگیریم و کار رسانه را انجام دهیم، قطعا ترویج امید ملی را خواهیم داشت؛ پیشنهاد می کنم از فارغ التحصیلان استفاده شود زیرا ظرفیت بسیار خوبی وجود دارد. دانشکده با مردم فاصله دارد و درب خود صداوسیما بسته است و باید حرکت ها و پویش های مردمی راه بیافتد.

وی با بیان اینکه مشارکت مردم در تولید به نشاط کمک می کند، بیان داشت: دانشکده صداوسیما با همه افتخاراتی که دارد شناخته شده نیست. سالانه بالای صدها کنفرانس با عنوان رسانه برگزار می شود و نقش دانشکده در این کنفرانس ها مهم است؛ تلاش برای جذب دانشجویان بین المللی تلاش خوبی است اما فعالیت بین المللی فقط جذب دانشجو نیست.

کمال اکبری در پاسخ به تلاش های بین المللی از کنفرانس دین و رسانه در بوخوم پرداخت و گفت: حضور در مجامع بین المللی دین و رسانه دنبال کردیم اما در خصوص کنفرانس بوخوم، ویزا فراهم نشد با اینکه 5 مقاله هم به دبیرخانه این کنفرانس ارسال کرده بودیم.

داودآبادی از اعضای هیأت علمی دانشکده دین و رسانه با بیان اینکه سازمان صداوسیما دغدغه نشاط عمومی و پیشرفت را دارد، بیان داشت: در سند تحول سازمان به این دو مهم اشاره شده است اما عیب کار در این است که سیاستگذار و تصمیم گیر، شناخت رسانه ای کافی را ندارد زیرا در بسیاری از برنامه ها فرم دانی با محتوای عالی وجود دارد که سبب نارسایی پیام به مخاطب می شود. طرح های پیشنهادی در شوراها با محور مباحث محتوایی بررسی می شود و توجه کمی به فرم صورت می گیرد و علت این امر نیز عدم فهم رسانه ای است.

وی افزود: رسالت دانشگاه فراهم کردن فهم رسانه ای است که باید قالب ها و ساختار ها را پیشنهاد دهد. نقطه ضعف ها از درون است.

شیرخانی از اساتید و برنامه سازان رسانه ملی تصریح کرد: لازم است بحث شود که از نظر کمی و کیفی چه پیشرفتی رخ داده است و به مباحث کمی از لحاظ شکلی و محتوایی پرداخته شود و در نهایت نشاط ایجاد کند تا غرور ملی را به ارمغان بیاورد؛ برنامه هایی که برای پیشرفت بوده باید با مباحث و نظریه های مختلف دنبال شود.

وی با تأکید بر اینکه مرحوم شیخ انصاری در مکاسب محرمه نظری را بیان می کند که خود با آن مخالف است و پس از آن، آن نظر را نقد می کند، افزود: لازم است افراد مختلف را در صداوسیما بیاوریم تا نظرات خود را بیان کنند و افرادی باشند که تبیین های گوناگونی را ارائه کرده و پاسخ دهند.

در ادامه این نشست دیباجی از اساتید دانشکده بیان داشت: اگر بتوان تعریف و اصطلاحی تحت عنوان «جهاد تبیین هنری» بیان کرد تا بتوان بر روی پارادایم و تکنیک آن کار کرد؛ بیش از 40 سالی که صداوسیما در اختیار نظام بوده است در محتوا حرف های زیادی گفته شده اما باید به قالب، کم پرداخته شده است. باید در قالب بر اساس زیست بوم ما اقداماتی صورت گیرد. مبانی قدرت مند است اما قالب احتیاج به بحث دارد. دانشکده دین و رسانه در این زمینه می تواند جریان ساز باشد.

حجت الاسلام میرخندان از اساتید دانشکده تصریح کرد: در یک نظام آموزشی قرار داریم که از غرب کپی برداری شده است؛ زمانی طرحی اجرا شد که طی آن استاد با این چند دانشجو از ابتدای مقطع ارشد تا خاتمه پایان نامه ارتباط داشت. لازم است به شیوه های اقناع بیشتر پرداخته شود که یکی از شیوه های اقناع زدن حرف مخالف و پاسخ به آن است.

سعید امیرامیرکاوه عضو هیأت علمی دانشکده دین و رسانه با طرح مسأله کارکردگرایی بر ضرورت روزآمد کردن واحدهای درس و کنارگذاشتن دروس منسوخ شده تأکید و در ادامه بیان داشت: برای معرفی پیشرفت های کشور به دانشجو و مردم، باید اساتید با مظاهر پیشرفت آشنا شوند و این مهم احتیاج به اردو و ارتباطات دارد.

عیسی زارعی مدیر پژهش دانشکده با اشاره به برگزاری همایش دین، فرهنگ و رسانه های نوین از استقبال از این همایش خبرداد و افزود: استقبال خوبی از طرح های پژوهشی در دانشکده وجود دارد و دو کتاب در حال ترجمه است.

صادقی از دیگر اساتید دانشکده صداوسیما قم در پایان به اشاره به محوریت هویت و عدالت در سند تحول رسانه ملی، به وجود 7 میلیون بیکار و 3 میلیون neet در جامعه اشاره کرد و اضافه کرد: بسیاری از مردم اگر احساس کنند عدالت وجود دارد، دارای نشاط می شوند و جامعه حال خود را عوض می کند.

در پایان این نشست، عزیزالله سالاری معاون پژوهش دانشگاه صداوسیما به انعقاد تفاهم نامه هایی با مراکز پخش و ناشران جهت انتشار کتب اساتید پرداخت و گفت: تلاش داریم که کتب اساتید این دانشگاه با شمارگان بیشتری به فروش برسد و حق التألیف نیز افزایش یابد.

ارسال نظرات