۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۷۵۶۶۵۹
حجت الاسلام طباخیان:

حجاب بحران اجتماعی عصر نبوی و علوی نیست

حجاب بحران اجتماعی عصر نبوی و علوی نیست
کارشناس و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: تاریخ به بحران های اجتماعی می پردازد و علی الظاهر بی حجابی در عصر نبوی و علوی بحران اجتماعی نبوده است که تاریخ بخواهد به آن موضوع بپردازد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدمهدی طباخیان؛ دانشجوی دکتری تاریخ اسلام در نشست سوم فصل تشخص زن با موضوع "روایت سرنوشت حجاب" که به همت مدرسه اندیشه ورز رحا سه شنبه عصر برگزار شد، با اشاره به حجاب از عصر جاهلیت تا حکومت علوی گفت: مراجعه بی ضابطه و بی رویه به تاریخ یک آفت است که متاسفانه در بحث حجاب برای رد یا اثبات مدعای خود در جامعه شاهد هستیم، از سال ۱۴۰۱ به بعد بحران اجتماعی در موضوع حجاب به وقوع پیوست که در برهه‌ای به موضوع امنیتی مبتلا شد و اگر چه بحث امنیتی آن جمع شد، اما اصل موضوع و چالش هایش همچنان باقی است و امروز طرحی در جامعه در موضوع حجاب شکل گرفته است و نیروی انتظامی را به سمت و سویی برده است که با برخی مظاهر بی حجابی و قانون گذاری مقابله کند.

وی افزود: برخی معتقدند با بررسی تاریخی از عصر نبوی تا علوی گزاره‌ای از بگیر و ببند در وضع حجاب و پوشش نداریم و ریشه دینی ندارد و گامی فراتر بر می‌دارند که، چون گزاره‌ای در نسبت به رفتار‌های هنجار شکنانه و حجاب نداریم پس سیره حضرات معصومین علیهم السلام برخورد با این موضوع نبوده است. گاهی ما هم وارد این بازی می‌شویم و گزاره‌هایی خلاف حرف طرف مقابل را می‌آوریم.

حجت الاسلام طباخیان با بیان اینکه از عدم یک گزاره تاریخی فهم سیره شود، غلط و اشتباه است، اظهار داشت: عدم گزاره تاریخی اطمینان آور نیست، ما در تاریخ اسلام و تاریخ تشیع تاریخ اجتماعی نداشته ایم و حجاب یک تاریخ اجتماعی است و عموم تاریخ ما تاریخ سلاطین و شاهانه است پس نمی‌توانیم به نبود گزارش اعتماد و اطمینان کنیم چرا که شاید اصلا سخن و صدایی از این موضوع به ما نرسیده باشد، پس نباید وارد این بازی شد.

کارشناس تاریخ اسلام با بیان اینکه تا پیش از قرن نوزده میلادی تاریخ اجتماعی نداریم، خاطرنشان کرد: به صرف نبودن گزاره نمی‌توانیم مطلبی را به اثبات برسانیم و اگر گزاره‌ای نداریم برخورد امیرالمومنین با بدحجاب و بی حجاب را اثبات یا رد نمی‌کند. کل تاریخ یعقوبی بیست صفحه است، چگونه باید بپردازد؟ مسله بعدی این است که آیا اصلا این موضوع در آن عصر مطرح و وجود داشته است؟

وی افزود: آیا مسئله بی حجابی به وسعت امروز در عصر علوی بوده که حضرت موضع بگیرد؟ آیا در عصر علوی بحران بی حجابی داشته ایم؟ شاید انگشت شمار بوده که اصلا به آن توجه نشده است. تا چیزی مسئله جامعه نشود و بحران جامعه محسوب نگردد موضعی هم گرفته نمی‌شود پس بی حجابی در آن عصر محدود بوده است و عمومیت نداشته که بخواهند به آن بپردازند.

حجت الاسلام طباخیان با بیان اینکه عصر نبوت عصر تکوین شریعت است، ابراز کرد: از آنجایی که عصر نبی عصر تکوین شریعت است نمی‌توانیم سهولت در رفتار را اصل بدانیم و برآن اساس تصمیم و استدلال بگیریم، متاسفانه تاریخ مظلوم مانده است و همه از تاریخ، آن هم بدون علم بهره می‌گیرند.

وی در پایان افزود: تاریخ به بحران‌های اجتماعی می‌پردازد و علی الظاهر بی حجابی در عصر نبوی و علوی بحران اجتماعی نبوده است که تاریخ بخواهد به آن موضوع بپردازد.

ارسال نظرات