۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۷۵۷۰۶۹
حجت‌الاسلام موسوی:

چرا اتاق بازرگانی حقیقت را نمی‌گوید

چرا اتاق بازرگانی حقیقت را نمی‌گوید
استاد حوزه و دانشگاه در برنامه بالاتر شبکه خبر در مناظره با آقای علیرضا مناقبی رئیس مجمع واردکنندگان، از مسئولان اتاق بازرگانی خواست ‌تا حقیقت ماجرای تعطیلی شنبه‌ها را به مردم بگویند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، برنامه بالاتر شبکه خبر یکشنبه 23 اردیبهشت‌ماه در حالی با حضور دو کارشناس خود پیرامون موضوع «تعطیلی شنبه‌ها یا پنجشنبه‌ها» برگزار شد که نمایندگان در روزهای پایانی مجلس یازدهم لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته را در دستور کار قرار دادند که این لایحه در کمیسیون اجتماعی دستخوش تغییرات فراوانی شده بود و مورد اعتراض برخی وکلای ملت در صحن علنی قرار گرفت.

در جلسه امروز پیشنهاد بازگشت به اصل از سوی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر با ۷۶ رای موافق، ۱۱۳ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع نتوانست رأی لازم را کسب کند و در نهایت نمایندگان با پیشنهاد بازگشت به اصل لایحه دولت و پیشنهاد اصلاح کل این لایحه مخالفت کردند و ادامه بررسی این لایحه به جلسه آینده واگذار شد.

نیازمند تعامل بیشتر با جهانیان هستیم

برنامه بالاتر شبکه خبر از ساعت 15 و به صورت زنده با حضور حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی استاد حوزه و دانشگاه و آقای علیرضا مناقبی رئیس مجمع واردکنندگان بر روی آنتن رفت که در ابتدا رئیس مجمع واردکنندگان که در جایگاه موافق تعطیلی روز شنبه حضور داشت با این استناد که پنجشنبه‌ها نیمی از کشور تعطیل و نیمی سر کار هستند و در عمل پنجشنبه‌ها تعطیل است، گفت که در اصل موافق تعطیلی روز شنبه نیست، اما از آنجا که نمی‌توان تافته جدابافته از اکثریت جهان بود، باید با همه تعامل داشت.

وی با بیان اینکه ما تنها در رابطه با مسائل اقتصادی و درگیری‌هایی که کشور دارد با داخل کشور خودمان کار نداریم و به جهت اینکه بتوانیم با دنیا تعامل و تبادل بیشتر داشته باشیم الزام داریم همراهی بیشتری در این زمینه صورت گیرد، خاطرنشان کرد: دو روز در کشور تعطیل است و به محض اینکه می‌خواهیم وارد کار شویم اکثریت غریب به اتفاق کشورهای جهان شنبه یا یکشنبه تعطیل هستند.

مناقبی گفت که اگر پنجشنبه‌ها تعطیل شود در عمل یک روز ارتباط ما با اکثریت کشورهای جهان قطع خواهد شد و از جهت رفاه حال عمومی کشور و اینکه بهبود اقتصادی چه در بخش واردات و چه صادرات پیدا کنیم، نیاز داریم با دیگر مردم دنیا ارتباط برقرار کنیم؛ بنابراین باید از حداکثر زمان ممکن از این مسیر استفاده کنیم تا زمان بهتری برای تبادلات تجاری و اقتصادی داشته باشیم.

رئیس مجمع واردکنندگان با طرح این سئوال که برای مردم تعطیل بودن پنجشنبه یا شنبه از نظر ظاهری چه تفاوتی دارد؟ اظهار داشت: مسیر را به سمت مسائل دینی یا تفکرات خاص هدایت نکنیم، بلکه ببینیم چه چیزی به نفع جامعه و کشور است.

استدلال موافقان تعطیلی شنبه ایدئولوژیک است
در ادامه حجت‌الاسلام موسوی به عنوان مخالف تعطیلی روز شنبه‌ با طرح این سئوال که مدافعان تعطیلی شنبه از تغییر تعطیلی روز جمعه به دو روز جمعه و شنبه چه استدلالی دارند و آیا باورپذیر هست یا خیر؟ این استدلال‌های مطرح‌شده از سوی آنان را ایدئولوژیک دانست و خطاب به آقای مناقبی پرسید که آیا تا به حال ثبت سفارش از ایران می‌کردید یا ثبت سفارش از امارات است؟

وی که در ابتدای سخنان خود یادآور شده بود مخالف تعطیلی دو روز در هفته است؛ با بیان اینکه بخش بسیاری از مبادلات تجاری ایران با کشورهای دیگر از طریق کشور ثالث انجام می‌شود، اظهار داشت: عزیزانی که مدعی هستند تجارت ایران را می‌خواهند رونق دهند، بخش اعظم ابعاد اصلی صادرات و واردات کشور را به دوش نمی‌کشند، بلکه عمده واردات و صادرات دست دولت، خصولتی‌ها و تجار بزرگ است، اما به گونه‌ای تصویر کرده‌اند که اگر کالای من در جمعه عرضه نشود، دیگر نمی‌توانم خرید و فروش کنم!

رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام خاطرنشان کرد: فرایند فروش محصولات یک روز و دو روزه نیست بلکه چندماهه است، لذا این یک دعوای ایدئولوژیک است. اگر یک عده خاصی در حال تجارت بین‌المللی هستند و ترخیص کالا را انجام می‌دهند هفت روز هفته گمرک و بنادر باز است؛ شما اگر بخواهید درهم به امارت حواله کنید روز جمعه هم می‌توانید.

می‌خواهند کمر تولید را در سال جهش تولید بشکنند
وی با بیان اینکه پیشنهاد تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه در راستای شکستن کمر تولید در سال جهش تولید رقم می‌خورد، افزود: این پیشنهاد به دنبال این است که در سال جهش تولید کمر تولید را بشکند و بازارهای خُرد کشور را نابود کند. به قول آقای مناقبی پنجشنبه نیمه تعطیل است، حال شما یک روز هم به این روز اضافه کنید و در اصل سه روز تعطیلی پیش خواهد آمد.

حجت‌الاسلام موسوی افزود: مردم در بازار منتظر نیستند که دولت فرمان دهد و کار خود را تعطیل کنند؛ همان‌طور که می‌بینیم پنجشنبه و جمعه هم بازار باز است و بسیاری سر کار هستند. فهم اجتماعی در این قصه نیست و وقتی نتوانیم در زیست عمومی مردم تعطیلی شنبه را به جای پنجشنبه جا بیاندازیم، با ادعاهای اقتصادی می‌خواهیم اظهارنظر کنیم با این تصور که سبک زندگی مردم به این راحتی عوض می‌شود.

وی تصریح کرد: با پیشنهاد تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه در عمل به سه روز تعطیلی می‌رسیم زیرا همین الان پنجشنبه‌ها هم تعطیل و یا نیمه‌تعطیل است و نه تنها به تولید کمکی نخواهیم کرد بلکه کمر تولید را که پس از کرونا در حال ترمیم است، خواهیم شکست.

ما آرامش و آسایش زیست مردم را در نظر داریم
در ادامه مناقبی گفت: من نمی‌توانم در جایگاه دینی اظهارنظر کنم. بحث ما مسائل دینی و ایدئولوژی نیست، بلکه آرامش و آسایش زیست مردم را در نظر داریم که همه‌گونه می‌توانند براساس قانوان تغییر وضعیت دهند. تعطیلی پنجشنبه، جمعه یا شنبه اثری نامطلوبی در زندگی مردم نخواهد گذاشت بلکه اهمیت تبادلات و تعاملات بین‌المللی مطرح است.

برای رفع مشکل نمی‌توانیم بانک مرکزی را قانع کنیم
آقای مناقبی درباره چگونگی ثبت سفارش هم در پی درخواست حجت‌الاسلام موسوی برای بیان این‌که با این پیشنهاد کدام مشکل روی زمین تجارت را می‌خواهید حل کنید، بیان نمود: کشور ما با دنیا تبادل مستقیمی ندارد و سوئیفتی نداریم، آیا قرار است تا آخر عمر همین باشیم؛ امروز اگر بخواهیم یک تبادل تجاری انجام دهیم، چه بخش صادراتی و چه بخش واردات، لازم است پروفرما را از طرف خارجی دریافت کرده و در سامانه جامع تجارت، ثبت سفارش را انجام دهم و از اینجا باید وزارتخانه‌ها و سازمان‌های تابعه بر روی کار اظهارنظر کنند و تأیید کنند که داخل ایران است و ربطی به آن طرف ندارد و بعد از ثبت سفارش، نامه‌نگاری با طرف خارجی انجام و ارتباط و تعاملات پولی برقرار می‌شود. در ادامه ایشان پذیرفت خود موافقت‌های وزارتخانه‌ها فرایندی ماهیانه است.

رئیس مجمع واردکنندگان با بیان اینکه روز پنجشنبه تنها بانک‌ها نصف روز باز هستند و سازمان‌ها تعطیل‌اند، افزود: افرادی که در بازار خرد فعالیت دارند، اگر اقتصاد کلانی صورت نگیرد آن خرد هم نمی‌تواند تبادلی انجام دهد. در پاسخ به این مشکل، حجت الاسلام موسوی به بحث ضرورت اقدام از طریق بانک مرکزی اشاره کرد و اینکه لازم نیست برای رفع این مشکل عادت جاری و روزمره اقتصاد خرد که بخش اعظم مردم است را تغییر دهیم بلکه کافی است بانک مرکزی شعب بیست و‌‌ چهار ساعته دایر کند که در پاسخ بدین امر آقای مناقبی به فقدان توان کافی از سوی تجار و اتاق بازرگانی برای ایجاد اقناع در نزد بانک مرکزی اشاره کرد.

مردم تعطیلی شنبه را نمی‌پذیرند
در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه مخالف تعطیلی دو روز در هفته هستم، ادله دولت برای تعطیلی دو روز در هفته را قانع‌کننده ندانست و گفت: دولت که می‌گوید یک روز کاری از کار کارمندان کم شود به جایی برنمی‌خورد، می‌خواهد با اقتدار خود جمعه و شنبه را تعطیل کند، اما مردم نمی‌پذیرند زیرا نظم اجتماعی به راحتی تغییر نمی‌کند.

وی به نمایندگی از مردم اظهار داشت: بخش خصوصی که حاضر نیست حق من کارگر را در افزایش دست‌مزدها متناسب با نرخ تورم بدهد و سود و سرمایه‌اش را مرتب افزایش می‌دهد، می‌خواهد از حقوق من با افزایش یک روز به روزهای تعطیلی بدهد؟ اگر قرار است اینگونه باشد پنجشنبه‌ها را هم سر کار می‌آیم اما روزهای مرخصی من را افزایش دهید.

مردم وقتی بگویید پنجشنبه روز کار است کار می‌کنند
مناقبی هم با بیان اینکه بحث ما کم کردن کار یا اضافه کردن تعطیلی است، گفت: اگر هفته را تنها یک روز تعطیل کنیم به نفع آسایش مردم است اما دنیا ثابت کرده که مردم برای اینکه پنج روز دیگر بهتر کار کنند، باید دو روز تعطیلی و استراحت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: چهار ساعت تعطیلی را می‌توانیم در روزهای دیگر کاری اضافه کنیم تا کسر نیاوریم اما مردم تلاش می‌کنند زندگی کنند؛ مردم وقتی بگویید پنجشنبه روز کار است، کار می‌کنند و وقتی بگویید شنبه تعطیل است تعطیل می‌کنند؛ بحث ما ارتباط با دنیا است. ما بحث ایدئولوژیک نداریم. ما روز جمعه هم می‌توانیم سه ساعت در روز را تعطیل کنیم تا مردم به نماز جمعه بروند.

رئیس مجمع واردکنندگان افزود: بحث امروز ما اقتصاد و آرامش مردم است و اینکه بگوییم زیست مردم به هم می‌خورد قطعا این‌گونه نیست. مشکلی با تعطیلی پنجشنبه یا شنبه ایجاد نمی‌شود، اصل قضیه بر تبادلات اقتصادی کشور با بقیه کشورها است. ما اگر انسان‌های فهیم و عاقلی هستیم باید بدانیم چه کاری به نفع جامعه هست و آن را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه امروز عقلای کشور در دولت و در مجلس نشستند و نتوانستند درباره تعطیلی شنبه یا پنجشنبه به نتیجه برسند، گفت: ما خود را در جایگاه اکثریت نمی‌دانیم و حرف زور هم نداریم بلکه عقل می‌گوید برای تعامل و تبادل با دنیا نیاز است این‌گونه به دنیا نزدیک شویم.

ماجرای تعطیلی شنبه و یکشنبه در غرب
حجت‌الاسلام موسوی نیز با بیان اینکه تکلیف فرهنگ اجتماعی با «ما می‌گوییم و ما نمی‌گوییم» ما به ویژه دولت و مجلس مشخص نمی‌شود، بلکه این باراز به ویژه بازار خرد و عمومی و گسترده است که تعیین تکلیف می‌کند، اظهار داشت: باید دید که اگر مجلس بگوید شنبه تعطیل است، بازار خرد تا چه اندازه قبول می‌کند. الزاماً زیست مردم تغییر نمی‌کند، چراکه زیست عمومی به این سادگی‌ها تغییر نمی‌کند که دولت دیکته کند و مردم بنویسند.

وی استدلال رئیس مجمع واردکنندگان را متناسب با منافع اقلیت آنان دانست و افزود: تعطیلی شنبه باعث می‌شود که به مدت یک سال روزهای تعطیل به یک بلاتکلیفی برسد. بازار به طور طبیعی اگر شنبه به روزهای تعطیل اضافه شود حداقل در سال آتی در یک بلاتکلیفی بین تعطیلی شنبه و پنجشنبه قرار خواهد گرفت و در حقیقت یک بلاتکلیفی در مبادلات صورت می‌گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه تعطیلی شنبه و یکشنبه را یک بحث ایدئولوژیک در غرب عنوان و ابراز کرد: در گذشته یهودی‌ها روز شنبه و مسیحی‌ها روز یکشنبه تعطیل بودند و کار را هریک به تناسب تلقی دینی خود در یکی از این دو روز حرام می‌دانستند، بر همین اساس با هم توافق کردند که روز شنبه و یکشنبه را تعطیل کنند تا مشکلی پیدا نشود. اما ما تا چه حدی الزام داریم که همرنگ جماعت شویم؟

وی افزود: شما می‌گویید ما باید یک شعب بانکی داشته باشیم که اجازه دهد بیشتر از یکصد میلیون مبادله مالی انجام دهم، پس لازم است از بانک مرکزی بخواهید که یک سری شعب بانکی را برای شما باز کند تا بتوانید مراجعه بعدازظهر به بانک داشته باشید و حتی روزهای جمعه نیز به شما خدمات دهد که آقای مناقبی گفت شما فکر می‌کنید بانک مرکزی نشسته تا من از او درخواست کنم؟

اتاق بازرگانی می‌خواهد به جای پنجشنبه‌ها شنبه‌ها تعطیل باشد
علیرضا مناقبی در ادامه با بیان اینکه من می‌گویم برای شکوفایی اقتصاد تنها یک روز تعطیل باشد و مردم پویا باشند، اما می‌گویند این‌قدر کار نداریم که مردم کار کنند، گفت: یک لایحه از جانب دولت وارد مجلس شده و درباره آن افراد اظهارنظر کرده‌اند، اتاق بازرگانی به دلیل جایگاه اقتصادی و تعاملی که می‌خواهد با دنیا داشته باشد، می‌خواهد این اتفاق بیفتد و به جای پنجشنبه‌ها شنبه‌ها تعطیل باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر مردم مخالف این جابه‌جایی بودند و می‌گفتند شنبه تعطیل نباشد، قطعاً نمایندگان مجلس جلوی این لایحه می‌ایستادند، حالا آقای موسوی چگونه استدلال می‌کند که من بازرگان به خاطر منافع خودم می‌گویم شنبه‌ها تعطیل باشد.

هدف ایدئولوژیک تعطیلی شنبه‌ها تشبه با کفار است
حجت‌الاسلام موسوی نیز با طرح این سئوال که اگر شنبه‌ها تعطیل نباشد، چه مشکلی در عملیات اقتصادی پیش می‌آید، هدف ایدئولوژیک از تعطیلی شنبه‌ها را تشبه با کفار خواند و گفت: ما حرمت داریم و من به عنوان طلبه و سرباز امام زمان (عج) عرض می‌کنم که هرکس بخواهد قدمی در تشبه جامعه ایرانی به کفار و نصارا بردارد در همین دنیا نتیجه آن را می‌ّ‌بیند.

وی از مسئولان اتاق بازرگانی خواست که حقیقت ماجرای تعطیلی شنبه‌ها را به مردم بگویید و خاطرنشان کرد: جریان سرمایه‌داری خود را پشت دعواهای بی‌ارزشی مانند حجاب و تعطیلی جمعه و شنبه قایم کرده است تا یک اتفاق فرهنگی را در کشور رقم بزند، باید پاسخ‌گو باشد.

مناقبی نیز با بیان اینکه مردم زندگی خود را براساس قوانین تغییر می‌دهند و اگر دولت و حاکمیت اعلام کند شنبه روز تعطیل است مردم خود را با تعطیلی شنبه وفق می‌دهند، اظهار داشت: در گردش اقتصاد جابه‌جایی تعطیلات مهم نیست بلکه ارتباط با دنیا مهم است. ما باید با دنیا تعامل داشته باشیم که اگر تعامل نداشته باشیم گوشه رینگ قرار خواهیم گرفت.

ارسال نظرات